PIKENE PÅ BROEN

Virker ikke som Forsvaret har så veldig lyst til å fortelle historien om hva som gikk for seg rett før KNM Helge Ingstad dundret inn i tankskipet Sola 8. november, klokken 04.03. Mange lurer på hvem som førte skipet, hvem hadde ansvaret for at det gikk som det gikk?
Av Forsvarets Forum i fjor fremgikk at fire av fem navigatører på Helge Ingstad er kvinner, altså 80 prosents kvinneandel. Det kan bety at kvinner simpelthen er bedre navigatører, eller det kan være at menn ikke gidder bli navigatører, eller det kan være tale om likestillingspolitikk… “kvinner oppfordres til å søke”.

Alle i Forsvaret er så tause om det som foregikk ombord på Helge Ingstad i minuttene før kræsjet at man er henvist til spekulasjoner og gjetninger. Ettersom 80 prosent av navigatørene på Helge Ingstad var kvinner, er det ikke urimelig å anta overveiende sannsynlighet for at vaktsjefen var en dame.
Noen mener at kvinner har litt dårlig romforståelse og ikke er så glad i kart, de liker å spørre om veien, men det var ingen å spørre på utsiden av Helge Ingstad, der var det bare saltvann og svart natt.
En og annen mener at kvinner og menn er ganske ulike, selv om kjønnsforskere hevder noe annet. Kvinner og menn tenker ulikt, og de har forskjellige interesser og behov. Hva om vaktsjefen hadde menstruasjon og blødde som en nyslaktet gris, med tilhørende smerter og uggent humør. Kanskje hun måtte på do hver halvtime for å skifte bind, eller plugge igjen med tampong… og i farten glemte å aktivere AIS (automatisk identifikasjonssystem), ment brukt for å hindre kollisjon til sjøs.
Eller hun kan ha diskutert abortspørsmålet med en annen pike på broen. Kanskje hun har vært fly forbanna på de som ønsker å redigere abortloven litt, ble distrahert og glemte rent å gjøre det hun skulle: Holde øye med andre fartøyer i området og styre skuta trygt frem til Haakonsvern.
Ja, for det var ikke så langt til Haakonsvern. Det er fastland, og når kvinner går i land, vil de gjerne “se litt freshe ut”. Kanskje hun var opptatt med leppestift og annet sminkestæsj på nærmeste toalett da Helge Ingstad med 17 knops fart dundret inn i Sola TS?
Mange muligheter. Det nærmer seg jul, og det kan ikke utelukkes at vaktsjefen strikket votter til sin lille nevø, eller skjerf til sin yngre søster, og at hun var nybegynner og strevde litt med to rette og en vrang og at dette tok det meste av konsentrasjonen og all oppmerksomhet. Eller kanhende heklet hun et mangefarget etui til sin kliss nye iPhone.
Som antydet.. mange muligheter. Menn er enkle skapninger, opprettholder bare én tanke av gangen. Kvinner er mer avanserte, de er så heldige at de kan ha to tanker i hodet samtidig, noen ganger kanskje også tre.
Hva om vaktsjefen tenkte på at hun er lei mannen sin og vurderer skilsmisse, samtidig som hun tenkte mer enn masse på bilen sin som er innkalt til EU-kontroll og ikke er helt tipp topp og trenger nye vinterdekk og bremseskiver bak og i tillegg var litt nedfor med tanke på rynkene under øynene som ikke var der for en måned siden?
Det kan rett og slett bli for mye, for mange tanker på en gang. Fort gjort, det.
Vel, dette var bare noen innspill.
Neida, bare kødder, eller gjør jeg? Vet ikke helt.. men det må være lov å spekulere litt. Havarikommisjonen er taus, ulykkesrapport er ikke ventet å være ferdig før neste år ved disse tider. Forsvaret sier ingenting og har opprettet en granskningsgruppe hvis medlemmenes identiteter er unntatt offentlighet…
Nåvel, den lynskarpe leser vil ha lagt merke til at 100 prosent minus 80 prosent er 20. Ja, det er en sjanse for en mann satt på brua og hadde ansvaret for å holde styr på fregatten. Hva om han ble fristet til introvert onani sånn på tampen av natten og mistet det meste av interessen for omgivelsene? Sånt skjer i arbeidslivet, det har jeg ihvertfall lest et sted – trolig i et leksikon.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg