ALDRI MER 9. APRIL

I går kveld satte jeg meg til foran fjernsynet med en kopp kaffe med fløte, fyrstekake og kamferdrops. Jeg var i godt humør og lys til sinns. Jeg ville se Debatten, med Fredrik Solvang.


Etter programmet ble jeg sittende, helt paralysert. Solvangs gjest, lege og forsker Gunhild Alvik Nyborg, skremte vettet av meg. Hun sammenlignet Covid-19 med tyskernes invasjon 9. april 1940. Jeg levde ikke da, men det gjorde faren og moren min, og de syntes ikke det var no’ særlig hyggelig å ha 350 000 tyskere rekende omkring overalt.
Nazistene avviklet ytrings- og informasjonsfriheten. De henrettet gode nordmenn og torturerte på det groveste hvem det skulle være.
Fy faen, tenkte jeg… på tide å ta noen grep. Først spente jeg opp en tråd tvers over oppkjørselen, hektet på noen gamle fiskebollebokser. Jeg la ut pappspiker på utetrappa og i en fart monterte jeg på ytterveggen en bevegelsesaktivert 1000 watts lyskaster.
Jeg hentet ned fra loftet min fars gamle vadmelsnikkers, sixpence og beksømstøvler. Jeg dempet belysningen i hele huset til minimum. Fra nattbordskuffen plukket jeg opp morfars gamle Webley-revolver. Jeg matet tønna med seks røffe patroner.
Aldri mer 9. april, tenkte jeg og var innstilt på å lage et svært hull i pannen til førstemann til å ringe på…

2 kommentarer
    1. Godt du i all hast fast og fikk montert 1000 watt-ern med bevegelsessensor! Godt smitteverntiltak!

      Hva gjelder tilårskomne Webley-revolvere, normalt sett kamret for .455 Webley, svær tung kule og svært lav utgangshastighet, så er jeg noget mere skeptisk. Dette er et skikkelig kortholdsvåpen, men er vel dødelig på dråpesmitteavstand fortsatt…
      Et lyspunkt er det likevel at du for en gangs skyld velger engelsk fremfor tysk eller fransk. Måtte du endre vaner til kjøretøy fra England, og gå for amerikanske håndvåpen. Med mindre din bestefar har gravd ned en godt innpakket stengun i hagen på Dølo. Den er engelsk, men en skikkelig effektiv kulesprute. Oppfordring om å metalsøke tunet neste gang du kan visitere egen sekundæreiendom lovlig er herved overbrakt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg