BORT MED ALT

Jeg har aldri eid en Michael Jackson-CD, eller LP. Aldri. Derfor trenger jeg ikke boikotte ham, trenger ikke pælme plater jeg ikke har.
Men jeg synes det er fint at NRK Radio nå har bestemt seg for boikott av Jackson et par uker. Det har nemlig gjort meg litt bevisst om hva min egen lille musikksamling inneholder.


Jeg tok en liten titt, bladde gjennom…. og hva fant jeg, som jeg ikke visste jeg hadde:
Trond-Viggo Torgersen-CD med tittelen De Du Kan + Noe Nytt & Noe Rart. Dobbelt-CD. Fy faen og helledussen.
Ettersom jeg generelt ikke er no’ særlig fan av voksne som er barnslige og prøver å være kule, pælma jeg den ut vinduet, ned i hagen. Der skal den ligge til snøen smelter.
Min CD-samling er av typen festsamling… noen er kommet til uten min medvirkning, noen er blitt borte og en og annen har vært der hele tiden.
NRKs Jackson-boikott har skjerpet meg og gjort meg litt kritisk, minnet meg på mine kjerneverdier.
Jeg er eksempelvis ikke særlig tilhenger av narkotikabruk, ei heller Keith Richards’. Alle Rolling Stones-CDene mine gikk rett ut av vinduet, inkludert Exile on Main Street, Some Girls og originalutgaven av Sticky Fingers.


Jeg er Doors-fan, også.. eller var. Alle Doors-platene mine gikk samme vei, man kan jo ikke glemme Jim Morrisons elleville bruk at dop og børst… og overdosen i Paris, 1971.
Må innrømme at det var leit å pælme David Bowies samlede verker ut av vinduet, men det gjelder å være standhaftig og konsekvent, og man skal ikke glemme at han var så nedkjørt av harde stoffer på 70-tallet at han nesten ikke kunne gjøre rede for hva han drev med.
Hva fant jeg forøvrig…Miles Davis, heroinisten. Kind of Blue rett ut av vinduet. Samme vei med Chet Baker. Jeg hadde bare én Beatles-CD, Revolver. Nå ligger den i snøen utenfor stuevinduet; alle de fire var praktisk talt junkies rundt 1970.
Det samme var Lou Reed. Synd å kaste Transformer, men er det moralsk oppgjør, så er det det. Litt av en sjau. Jeg brukte et par timer. Hva har jeg igjen?
Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen, Mormor og de åtte unge i byen og Viser og gamle takter, en LP med Ole Ellefsæter, som faren min kjøpte i 1967.

3 kommentarer
    1. Knut Hamsun er pensum på skolen. Hmmmm!
      Så hyller man, særlig rødstrømper, SV-folk o.l. , Marta Steinsvik og får oppkalt veier og gater etter henne, fordi hun var kvinnesaksforkjemper. Men hallo, damen var fundamentalist,- og sterkt imot jøder og katolikker. Diskriminerende, altså. Jeg skjønner jo at SV’ere digger henne da.
      Jeg har visst et par gamle cder med Michael Jackson. Den ene fra hans purunge dager før han hadde operert noe som helst. Tror jeg beholder dem. Skal man sette ting opp mot hverandre hele tiden basert på fortidens hendelser og gjøremål, så får man det travelt. Hvite amerikanere..få dem vekk, de tok det meste fra indianerne, de hentet slaver i Afrika, osv osv. Fysj!

    2. Jeg glemte å si at Bill Clinton prøvde harsj selv om han aldri inhalerte. Jeg ville boikottet alle artister som spilte på innsettelsen hans for å ta avstand fra narkotikamusikk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg