DA SIER VI DET…

Jeg kjenner en politimann. Han jobber i Oslo og er ganske tett på det som skjer på gater og streder i hovedstaden. I anledning et tilfelle av knivran – bankkort og mobiltelefon – i en av byens østlige egner, sendte han etter anmodning til VG denne vitnebeskrivelsen av gjerningspersonen:
175-180 høy,slank, mørk i huden, i følge vitner ropte han allahu akhbar, trolig opprinnelse fra Midt-Østen, eller Afrika.
En ung journalist fra VG ringte politimannen for å verifisere opplysningene. Etter litt innledende småprat spurte journalisten:
– Hvor sikkert er det at gjerningspersonen er av utenlandsk opprinnelse?
– Jeg så ham ikke. Jeg refererer bare til vitnebeskrivelser. Det er flere.
– Var det mørkt, dårlig sikt, tåke?
– Klarvær, såvidt jeg vet. Som jeg sa sa, vitneutsagn. Jeg kan ikke si mer.


– Det nærmer seg påske, mange etniske nordmenn oppsøker solarier for å forberede huden til sterk sol på påskefjellet…
– Javel…
– … og mange nordlendinger er ganske brune i huden, og vestlendinger. Husk at mange rabagaster fra sørlige land gikk i land i Bergen i gamle dager og satte barn på Bergens-tøyter. Brune øyne og svart hår går i arv. Det kan vel også ha vært en same, og det som hørtes ut som Allahu Akhbar, kan ha vært noe sånt som Halla Áhkká.
– Ååå?
– Áhkká er jo et fjellmassiv i svensk Lappland. Han kan ha vært derfra og ville hilse, lissom.
– Denne karen hadde såkalt afrohår…
– Mange synes det artig å gjøre en kulturrelativistisk vri på sveisen, visste du ikke det?
– Hæææ??
– Er han norsk statsborger?
– Det vet vi ikke.. Som sagt, han er ikke pågrepet.
– Men det er ikke usannsynlig, ikke sant?
– Ehh.. hva er ikke usannsynlig?
– At han er norsk statsborger.
– Jeg er politimann og driver ikke med sannsynlighetsregning.
– Nettopp! Og du kan ikke så mye om standardavvik, korrelasjon og eksplorativ statistikk?
– Jeg gikk på Politihøgskolen.
– Nettopp. Du har ikke gjennomført en deterministisk regresjonsanalyse som utelukker at gjerningsmannen er norsk statsborger.
– Nei.
– Da skriver vi det.
– Hva da?
– At gjerningsmannen er norsk statsborger, trolig med blå øyne…

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg