DE FÆLE ANTIONANISTENE

Akselerasjonisme. Aldri hørt om begrepet, ikke før jeg blott og bart en passant hørte ordet sveve ut av radioen min forleden dag. Min første tanke var råkjøring, dette med at noen liker å kjøre veldig fort og vil vite hvor lang tid ens kjøretøy bruker på å oppnå 100 km/t, eller kanskje 200.
Jeg flirte litt og tenkte at rånemiljøet i Notodden og omegn har pønsket ut et litt opphøyet begrep på sin virksomhet, som i altoverveiende monn foregår bak rattet i ekstremtrimmede 240-Volvoer. En slags ideologi, utviklet av 98-oktan, dobbel Weber, breifelger, lavprofildekk, laksetrapp og Wunderbaum.
Artig, rånemiljøet svinger seg opp … kanskje har det fått nytt tilskudd av medlemmer, et halvt dusin idéhistorikere som vil løfte råkjøring og børning til noe mer enn det er. Ja, sånn tenkte jeg … helt til jeg spisset ørene og bragte på det rene at PST i sin nyeste trusselvurdering anser akselerasjonister som en terrortrussel.

Jeg hentet fram Nasjonal trusselvurdering 2022 og leste at akselerasjonistene vil fremskynde en samfunnskollaps mens hvite fremdeles er i demografisk flertall i Vesten, for å redde den hvite rase. Altså: Rasekrig.
Litt av noen friskuser, med andre og kanskje ikke så velvalgte ord… nåvel, jeg tenkte at det umulig kan være så mange av denne sorten, men jeg var nysgjerrig, guuglet litt og fant en tekstsnutt fra avisen Utrop, omhandlede første dag i rettsaken mot Philip Manshaus. Tittel: Akselerasjonisme, jødehat og nettkultur. Ettersom jeg er en ganske overfladisk person, gadd jeg bare lese ingressen, som slutter med … obskur teori som opprinnelig stammer fra russiske revolusjonære, men som i dag florerer blant nynazister og nettkulturer som mener menn bør avholde seg fra å onanere.
Jeg kunne ikke la være merke meg ved de siste ordene. Er det slik fatt med disse akselerasjonistene at de tar uendelig mange mils avstand fra det eldste av alle håndverkstradisjoner? Litt mer folkelig: De tar seg aldri en runk!?
Vel, i så fall har vi med en ganske aparte del av befolkningen å gjøre. Mitt inntrykk er at de fleste menn onanerer så lenge de har førlighet i armer og hender. Det samme gjelder kvinner, har jeg hørt, eller lest et sted.
Så hva blir det igjen, en bitteliten sekt av sære antionanister inn fra ytre høyre? Virker ikke så skremmende. Jeg tror PST-sjef Hans Sverre Sjøvold kan slappe helt av, med en kopp kaffe og et wienerbrød.

8 kommentarer
    1. Interessant, Dølo. En liten stund var jeg litt engstelig for at PST hadde tatt deg, etter besøket ved juletider. Du fikk vel kvittering? Det er flere forhold som kan stemme med teorien din. PST har siden de sluttet å jakte rødegardister i samarbeid med Ap, sånn rundt skandalene på 80-90-tallet, stadig sett for seg alle mulige trusler fra det de kaller ytre høyre. Joda, hard-core islamister også men det er nærmest for syns skyld. Og i mye og mangt er det jo ikke nødvendigvis store praktiske forskjellen mellom disse -ismene heller. Men koblingen med russiske revolusjonære er interessant. Nå finnes det et utvalg politiske filosofer som mener at kommunisme og nazisme heller ikke er all verdens forskjellig. Resultatmessig slik det er blitt implementert hittil i alle fall. Mussolini var f.eks. kommunist inntil han fant opp sin variant av fascisme. Nazis har ståltro på at Staten er tingen. Kommis mener Staten er høyst nødvendig steg på veien for å nå det perfekte samfunn. Slik sett er ingen av dem anti-statlige i alle fall. Og det er ganske stor enighet om veien til målet har vi sett. Ikke minst hvordan håndtere opposisjon. Og den veien er brolagt med alt annet enn gode forsett, for opposisjonen. Det finnes også en del historikere som mener at uten kommunisme hadde ikke Tyskland fått nazismen heller. Det eneste som skurrer i PSTs påstander er utbredelse. Kommunister er jo ganske godt synlige om dagen. De er jo til lettere undring nærmest på all-time high for tiden. Nazistene derimot ruver ikke akkurat i terrenget. Det virker i det hele tatt å være ganske så skrint og slett ikke poppis. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke oppsøker slike miljøer. Ikke at jeg er særlig interessert men jeg er ærlig talt usikker på hvor jeg skulle begynt å lete hvis jeg skulle få slike besynderlig tilbøyeligheter. Men når man googler hvor utbredt onani er, får man nesten utelukkende resultat som peker i en bestemt retning. Rimelig godt utbredt, ja, særlig over litt tid. Andelen er mye høyere enn vaksinasjonsgraden her i landet og det like etter at vi har lagt en 2-årig pandemi bak oss. Det kan derfor være korrelasjon mellom antall antionanister og nazister. Spørsmålet er om det er kausalitet? Er det slik at hvis man ikke onanerer så blir man nazist? Hvorfor da ikke kommunist, jf de russiske revolusjonære? Er det noe med årsak- og virkningsforholdet her? Får man mindre lyst til onani hvis man først blir radikal? Og omvendt, hvis man onanerer har man da avverget faren for å bli radikal? Er dette noe vi kan kjenne igjen fra strengt religiøse sekter? Paven har jo tradisjonelt ikke vært så gira på onani, for å si det veldig forsiktig. Skjærsild og det som verre er. Færre medlemmer når folk onanerer er teorien. Det leder meg til å undres på om PST har funnet på dette rett og slett for å rettferdiggjøre ytterlig økning i budsjettet? Næringsvett har nok den gjengen også. Ikke det at PST ofte fanger en nazist, men en enkel og billig løsning kan være å dømme vedkommende til å onanere sent og tidlig. Og forskerne ved C-rex – du vet dette instituttet på Blindern som har en veldig hang til å forske på nazister uten at jeg tror de har så mye forskningsmateriale de ikke har funnet på selv – kan jo finne opp en tabell over anbefalt minimumsnivå for daglig onani sett opp mot radikaliseringsgrad. Jo mer radikal, jo mer onani. Det kan få bukt med saken. Men synd med budsjettet til Sjøvold da.

      1. Kloke ord igjen, Ghost. Meget bra pluss! Dine betraktninger om onani og totalitære tilbøyeligheter er mer enn middels interessante. Du antyder at onani kan dempe lysten til å utføre brutale og dødbringende terrorhandlinger – en svært besnærende tanke. Utløsning demper jo spenninger i kroppen, og man får mer lyst til å sove enn å drepe. Her trengs forskning. Hvis man finner statistisk signifikans mellom seksuell utilfredshet og drapslyst … ja, så er det bare å sette inn bærekraftige tiltakspakker. Noen vil sikkert foreslå statlige bordeller der sexfrustrerte menn i alle aldre kan få hygge seg med søte damer uten klær og glemme alle tanker om å sprenge folk langt avsted .. mine tanker går helt automatisk til unge muslimske menn som sliter med å få seg et nyp…

        1. Godt poeng, Dølo. Jeg er ingen autoritet på området, men jeg har hørt at muslimske damer er rimelig påholdne. Godt påskyndet av eiegode fedre. Og det er slett ikke sikkert det er noe i alt snakket om rekonstruksjon av jomfruhinner osv. Muligens bare en kulturgreie det der. Eller for å snu på saken: så langt jeg har forstått yndet Hitler å fremstå som både asketisk og puritansk personlig, men han var slett ikke påholden med soldatenes tilgang til bordeller. Og det omtrent hvorhen de slo seg til. Ganske rundhåndet om enn på grov bekostning av de som var tvunget til å betjene. Itteno knussel virket å være tidens tegn. Men kanskje nazistene heller burde holdt igjen, sånn for sin egen krigslykkes skyld? Kun for å dra en parallell. Jeg vet ikke, men noen har kanskje dratt noe lærdom her?

          1. Hva angår Hitler, så var jo kostholdet hans ganske skrint …det gikk mest i erter og bønner og sånn. Vegetarianer, rett og slett. Han feis mye, hverken røkte, eller drakk. Uggen og intolerant fyr. Hva tror du, Ghost … er det sammenheng mellom totalitært sinnelag og kostholdsvaner?

            1. Veldig interessant tanke, Dølo. Som jeg nok ikke helt vet svaret på. Vi får snu å vende litt på saken: Idi Amin var jo en slugger på flere sett og vis og han fikk livet av en anselig mengde borgere. Det ryktes at han spiste menneskekjøtt som en del av kostholdet. Nå er det noe sykdom forbundet med å spise menneskekjøtt – Kuru. Litt usikker på årsak- og virkningsforholdet men den minner visst om CJS og skrapesyke. Påvirker bl.a. hjernen. Jeg aner ikke om Amin led av Kuru men en konklusjon på hovedspørsmålet obskures av at han visstnok også hadde Syfilis. Som også påvirker hjernen. Ingen anbefalt kombo, der altså. I familiedespotiet som er dagens Nord-Korea spiste Kim Jong-Mentally-Il visstnok hummer titt og ofte. Dagsfersk må vite. Hans far forlangte håndrensede riskorn. Smørbukken av en sønn ser da også ut til å få i seg sin tilmålte mengde næring og så litt. Vi kan nok trygt konkludere med at grønnsaker ikke utgjør hoveddelen av kostholdet der i gården. Likevel hadde bestefar, far og sønn en nonsjalant tilnærming til liv, fortrinnsvis andres. Sønnen henrettet onkelen på grundigst mulige måte, med luftvernkanon, og hele familiens stadige sulting av eget folk lover ikke godt rent ut fra at det ikke er noe kost å holde. Så har vi jo sjarmøren Ruhollah Khomeini. Også han av den blodtørstige typen. Problemet der er at han ser jo direkte matlei ut og det rapporteres at han nektet å spise på restaurant hvis han ikke var overbevist om at servitøren var muslim. Iranerne har det ellers ikke så fett den dag i dag. På litt mer hjemligere trakter så hadde vi det karpatiske geniet Nicolae Ceausescu. Han og fruen gikk det til deres overraskelse ille med rundt juletider -89. Det var etter at Ceausescu hadde kommet på den glimrende ideen å vinne folkets hjerter ved å tvinge halvparten av folket i landet til å ødelegge sine egne hus – med hammer og øks hvis du ikke hadde penger til å leie en gravemaskin – og så flytte inn i ganske kummerlige leiligheter han kalte agro-industrielle byer. Paret Ceausescu var i lange perioder ansett for å være noe av det ondeste på despotfronten med drap og terror i mengdevis, om ikke akkurat folkemordnivå så ikke veldig langt fra heller. Når jeg tar med fortidens Romania var det nemlig slik at de manglet hard valuta i hele Østblokken. I Romania produserte de greit med slaktedyr til å mette sin egen befolkning, men en slik idé ville jo være svært lite kommunistisk. Så de solgte alt kjøttet, bortsett fra den aller nederste delen av beina. Det var det eneste som ble igjen i landet og ble kalt patrioter. Nå så ikke Nicolae spesielt utsultet ut men hans favorittrett var visst en kyllinggryte med nesten alt på kyllingen oppi, nebb, føtter, hode, alt bortsett fra fjær. Hvis vi beveger oss opp i eliteklassen, de aller største massemorderne, finner vi jo også både Stalin og Mao, og Truman. De spiste godt. Og fordøyelsen var i klassen prima, sekunda ikke. “Jeg spiser mye og jeg driter mye” skal Mao ha skrevet til en venn. Stalin var kjent for 5-6 timer lang picknick og det var ingen kjære mor. Måltidene hans var visstnok rene terroren for gjestene. Truman var riktignok ingen despot, men han er den eneste som hittil har brukt atombombe i krig og har derfor en del liv på samvittigheten. Han brukte også veldig mye tid på å skaffe mat etter krigen. For å beholde det strategiske initiativet og sikre freden. Det gikk så langt at han oppfordret amerikanerne til å avstå fra kjøtt på tirsdager og kylling og egg på torsdager for å kunne sende korn til Europa og Japan. Selv om dette var et skjemtsomt utvalg despoter og andre, mener jeg likevel vi kan konkludere at mat som sådan ikke er avgjørende for graden av totalitært styre. Men kvaliteten på maten derimot, den kan jo ha noe å si. De fleste i utvalget kom fra mer eller mindre skrinne kår og ingen av dem hadde noen særlig hang til Cordon Bleu. Det kan jo være en sak å forfølge? Sånn avslutningsvis kan det for kontrastens skyld være på sin plass å nevne Donald J. Trump. Ikke at jeg synes han fortjener mer oppmerksomhet enn han får enda han ikke har vært president på mer enn et år. Og ikke for at han var noen særlig til despot til tross for at noen mener han forsøkte å bli det. Ikke for at han var spesielt blodtørstig heller. Så vidt meg bekjent var han den minst krigerske presidenten på årtier og tok vel bare livet av et par terrorister som tirret opp USA. Forøvrig slett ingen god idé. Amerikaneren har en tendens til å reagere voldsomt på slikt har vi sett opp gjennom tiden. Presidenter både før og etter DJT har brukt mye kortere tid på å dele ut voldsomt mye mer død. Men Trumpen liker visstnok aller best Big Mac. Noe som også kan skimtes med det blotte øye. Men hvis Big Mac har en slik virkning, kanskje vi er inne på noe? I hvert fall i motsetning til pizza, som jo svenskene nå godt burde vite ikke skaper fredsommelighet.

            2. Saft suse! Dette er glitrende, Ghost. Du leverer stadig nye og friske betraktninger om henimot hva det skal være, men om jeg får anføre en liten betenkning: Er det ikke litt urettferdig av deg å sette pres. Harry S. Truman i sammenheng med rabagastene Mao og Stalin? Joda, Truman beordret atombombing av Hiroshima og Nagasaki og begrunnelsen var kanskje ikke helt ideell, men forøvrig synes jeg ikke Truman er av de verste presidentene USA har hatt – på langt nær.

    2. Ja. jo, det var kanskje litt lemfeldig av meg akkurat det. Mulig jeg aldri burde tatt han med i oversikten. Men jeg gav han jo en god oppreising noen linjer lenger ned i samme innlegg, hvor jeg presiserte at han ikke var despot men derimot jobbet hardt for å skaffe mat til befolkningen på to helt andre kontinent. På den andre siden, nå vil det nok være å legge større byrde på det skrevne norske ord enn det med rimelighet kan forventes å bære hvis man skal få underslått virkningen av de to bombene der. Hendelsen er bare litt for godt kjent. Katten er på en måte ute av sekken og ikke så enkel å få inn igjen. Det blir like ille den andre veien. Derfor ble den gode Truman, kanskje ufortjent, slått i hartkorn med de to øvrige delinkventene. Likhet utover dette kan med fordel understrekes at ikke er påvist og det er tvilsomt om det vil bli det også. Og du har rett, Truman var slett ikke den verste de har hatt, spesielt med tanke på at det sannelig ikke kan ha vært enkelt å “hoppe” etter billedlig (ikke bokstavelig) talt ruvende FDR.

      1. Jamen, da er vi helt enige, Ghost. Hyggelig, det. Ruvende FDR døde i april 1945, og etter hva jeg har lest meg til et sted, visste ikke visepresident Truman døyten om Manhattan-prosjektet.. men så ble han altså president og like tøff som James Cagney:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg