DE SÅRBARE

Alle snakker om de sårbare barna som er blitt mer sårbåre i denne virustid. Det er visst snakk om mange sånne barn. Jeg har forstått det slik at sårbare barn er en sminket omskrivning av unger som blir slått og sparket og banket og av og til seksuelt misbrukt… og at de lengter til skolen og læreren sin.

Denne aktiviteten er økt i omfang, fordi foreldre nå har mye mer tid å avsette til mishandling enn før. Altså: Når enkelte familier er mye sammen, blir det vold,  spetakkel og faenskap.
Ganske rart, de fleste familier er jo slik sammenskrudd at de liker å være sammen, og hvis det blir litt for mye mas, tar man seg en tur ut i skauen og tenner et illegalt bål ved en bekk og varmer pølser på pinne, slukker bålet grundig etterpå, går hjem og spiller ikke Monopol, men spiser heller litt påskemarsipan og snakker om påsken i fjor da pappa brakk beinet da han snublet på vei inn i hytta med favnen full av bjørkeved og måtte hentes av Røde Kors.
Barn skal ikke ha bank, og ingen skal tukle med kjønnsorganene deres. Kanskje det er slik at mange ikke skulle hatt barn. Jeg tror det.
Ganske rart å tenke på: Førerkortinnehav kommer ikke av se selv. Mange kjøretimer… glattkjøring, mørkekjøring, langkjøring, bykjøring, kanskje i skumring-kjøring, tåkekjøring, vinterkjøring, isbanekjøring, køkjøring og bestått teoriprøve før oppkjøring med streng sensor som kanskje gir deg lappen… som er et tillitsanliggende; man stoler på at førerkortinnehaveren er skikket til å ferdes edru og ansvarlig omkring med en hurtiggående, halvannet tonn tung motorvogn. Lappen henger ganske høyt, og den koster flesk.
Å bli mor, eller far til en svær ungeflokk man kan plage livet av, er lekende lett… bare å oppsøke en dobbeltseng, det… trenger ikke det engang.

2 kommentarer
    1. Et alvorlig tema du tar opp i bloggen din, Dølo. Det fortjener absolutt å bli belyst at man har ganske omfattende trening før man kan kjøre bil men heller sparsomt på området oppdragelse av barn. Jeg minnes svakt at vi i hine, hårde dager hadde en dobbeltime i naturfag om fysiologien og mekanikken for hvordan man lager barn, men lite undervisning i å ta seg av barn etterpå. (Mulig det var derfor vi også fikk innføring i prevensjon). Til sammenligning er det andre land som svært suksessrikt har klart å utgjevne dette noe kunstige skillet mellom kravene til å kjøre bil og kravene til å få unger. I Saudi-Arabia er kravet til førekort å kunne kjøre 10 meter, snu rundt et hjørne og så rygge bilen tilbake. Ingen krav om kjøreskoler, langkjøring, mørkekjøring og i alle fall ikke glattkjøring. Kravene er ikke veldig mye strengere i Egypt. Stort sett er de fiskale. En artig bieffekt er at bilførere i Egypt har som visstnok har som modus operandi å ikke å skru på lys på kjøretøyet om natten. I India trenger man ikke engang møte opp selv for å få sertifikat. Man kan betale en agent til å hente bilde, ID osv. og stå i kø hos den lokale indiske ekvivalenten av biltilsyn før vedkommende bringer det flunkende nye førerkortet hjem til deg igjen. Kravene til førerkort sammenholdt med kravene til å få barn i f.eks. disse landene er således harmonisert slik at det er et mye mer naturlig samsvar.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg