DEMOKRATIPIKK

Friheten til å være den man er og elske den man vil er en grunnleggende rettighet og en forutsetning for demokratiets styrke. Nå må vi sammen gjøre den så selvfølgelig som den burde være.
Trine Skei Grande, kultur- og likestillingsminister (V) side 33.
Jeg satt på pub og gadd ikke bla over til 33 i VG, eller var det Dagbladet… samma det, jeg antar Grande mener retten til å ha sex hvor som helst, når som helst – til dømes i en kornåker i Trøndelag, i anledning bondebryllup.


Men jeg er litt usikker på om det foreligger positiv korrelasjon mellom forekomst av kornåkersex og demokratiutvikling. Jeg besluttet å be om hjelp, vendte meg til en kar ved nabobordet og stilte spørsmålet. Han er fast inventar i denne puben og sitter her henimot hver skapte dag.
– Hææææ???
– Hva tror du.. er det sammenheng mellom utesex i agrare strøk og demokratiutvikling?
– Hvafaenæredupreikeroma?
Jeg forklarte utførlig og viste ham sitatet fra Grande. Han svarte:
– Det der veit jeg ikke en dritt om, jeg har forresten ikke pult på denna sia a’ årtusenskiftet, men jeg tru’kke det har skada  demmokratiet så mye…
Det har han sikkert rett i, men Grandes utsvevende sexliv i Sør-Trøndelag en sommerhelg i 2008 har trolig ikke styrket demokratiet her til lands – ihvertfall ikke hvis demokratibegrepet inkluderer likestilling.
La oss forestille oss barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) som gjest i et småbrukarbryllup på sine hjemtrakter i Evje og Hornes, Aust-Agder.. ut på kvelden drar han med seg en 17 år gammel og ikke helt edru pike inn i grisefjøset og tar henne knallhardt i alle åpninger han finner i farten.
Formodentlig hadde det blitt både baluba og lurveleven, spesielt om den stakkars jenta hadde vært i slekt med den nygifte småbrukaren. Barne- og familieministeren hadde sannsynligvis forlatt den festen i en likbil… perforert av en høygaffel, et par stuttljåer og et drøyt dusin slirekniver.
Ikke full likestilling, altså.
Sånn sett må man si at dagens demokrati ikke er optimalt, men Grande ser nok annerledes på det. Vanskelig å ikke tolke henne dithen at kvinners rett til pikk er direkte demokratibyggende.
I dag starter Venstres landsmøte. Det forløper denne helgen i Stjørdal, Trøndelag. På hotellet Scandic Hell. Blir spennende å høre om Grandis vil utdype dette resonnementet i sin landsmøtetale.
Forøvrig er det grunn til tro at Venstres landsmøte kan bli artig; alle vet jo at Venstre er et “libberalt” parti med medlemmer som ikke går av veien for litt børst, og noen av dem vil legalisere cannabis, LSD og khat.
Hva med unge menn på hotellets gjesteliste, bør de passe seg? Njææ… det finnes ikke kornåkre på Scandic Hell.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg