DEN MYSTISKE MANNEN

Mye henger sammen med mangt og meget. Denne teksten må leses i sammenheng med tidligere tekster om faktura tilsendt meg fra Vegfinans, pålydende 17 kroner,  for passering av bomstasjon i september 2018. Ny faktura med kronebeløp 87,-  Betalingsfrist 20. desember.
Glemte hele greia, gitt. Litt repetisjon:
Vegfinans bruker inkassoforetaket Kredinor. Fakturaen er hevet og est… til 454 kroner, 2570 prosents økning.
Jeg ble litt grinete og ville snakke med Vegfinans ved adm. dir. Nils Christian Helgesen. Jeg ringte. Ikke mulig, sa en dame som kalte seg Hannah og ikke mer. Anonym. Jeg fikk ikke snakke med Helgesen, og han har ingen mailadresse tilgjengelig for meg, eller andre. Ikkeno’ telefonnummer.
Sky som en røyskatt. Hvorfor? Fordi han leder et av Norges minst populære selskaper? Men lønnsomt er det.  Det går unna på norske veier. Vegfinans‘ driftsinntekter, 2017: 2.566.100.000 kroner. Antall passeringer, 2017: 172100000.
Men Helgesen gidder ikke snakke med inntektskildene.  Men jeg ønsket å snakke med ham, ville stille noen spørsmål:
Hvorfor opererer hans kundebehandlere inkognito? Hvorfor etterlever ikke selskapet Våre verdier trykket i årsrapporten fra 2017, hvori poengtering av “åpenhet i møte med omgivelsene” og “serviceinnstilling og respekt”. Hvorfor er han – leder for et så stort og kjent selskap, som så mange befatte seg med – like anonym som en CIA-agent?
Ettersom han ikke ville snakke i telefonen, oppsøkte jeg Vegfinans‘ lokaler og ble blankt avvist av Birgitte Johansen som sa at sjefen ikke var tilgjengelig for meg. Synd å si at hun var sjarmerende. Semiarrogant halvsmil man lett lar seg irritere av.

Jeg ville selvsagt aldri – og da mener jeg aldri – kommentert kroppsfasongen hennes, dertil er jeg for dannet, men min grandtante Tutta ville nok dristet seg til ytringen “litt fyldig over baken og hist og her ellers, og kanskje hun burde slanke seg”. Men grandtante Tutta er grandtante Tutta. Ingen gidder høre på henne lenger – ihvertfall ikke jeg.
Nåvel, Birgitte Johansen er ikke upen, og rødt hår er aldri feil. Men imøtekommende? Nix, det var hun såvisst ikke. Det virket som hun har lang og bred erfaring med å avvise folk, og da mener jeg ikke amorøse menn.
Jeg dro hjemover. Sant å si var jeg nysgjerrig på denne Helgesen, mannen som satser på profil ikke særlig høyere enn mosevekst og ikke opptrer i henhold til sitt selskaps egne verdier.
Hvem er han, denne Nils Christian Helgesen, administrerende direktør i et Norges aller minst populære foretak?


Kanskje han bare er sjenert. I så fall kan jeg hjelpe til med presentasjonen, så godt jeg formår:
Født 1971 og fyller 48 år dette året. Han er registrert med fast bopel.  Bureveien 50, 3533 Tyristrand. Han bruker omlag 45 minutter på kjøre til jobben sin i byen der jeg bor.


Han er utdannet økonom. Jobbet både her og der, deriblant i NS, eller Norske Skog, som noen kaller det.
Linked in-profilen er uten bilde,  men han gjør rede for seg. Mange stillinger i NS. Han har jobbet i Ringeriks-Kraft AS, Han er oppført med foretaket Helgesen Consulting og har solgt seg til Hadeland Glassverk og Arcus Gruppen.
Personlige egenskaper: Stor gjennomføringsevne og endringsledelse.
Facebook-siden hans er intet mer enn meget intetsigende. En oppført søster og bildet av en kornåker, uten Trine Skei Grande.
Ikke mye, men det var det jeg i farten fant om den svært sentrale karen i norsk samferdsel, uten å utløse ulovligheter. Jeg har en kompis som jobber i en virksomhet som råder over ulike databaser. Han er litt slumset med opplysninger, men jeg ringte ham ikke.
Men altså: Svært anonym krabat, denne  tidligere NS-mannen. Men bedagelig leder av Vegfinans, det er han. Det har han vært siden mars 2013…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg