DEN ONDE TEATERKRITIKER

Er Karen Frøsland Nystøyl psykopat? Et drøyt spørsmål, en dristig antydning. La meg forklare: Nystøyl er teaterkritiker, og i går formiddag var hun invitert til NRKs nyhetssending for å avgi tips til hjemmeunderholdning, nå som hele Norge er stengt – teatrene inkludert.
Hun rådet alle til å grave i NRKs arkiver, nærmere presisert: Fjernsynsteatret. Hun anbefalte Shakespeares Kong Lear, Kirsebærhagen av Anton Tsjekhov, Jon Fosses Namnet, Ibsens Brand… ikke akkurat lystspill, dette… og man må undres på hva som feiler denne Nystøyl, og jeg ble ganske forskrekket da hun nådeløst slo til og anbefalte varmt Vildanden av Henrik Ibsen, produsert i 1970.


Er hun ond? Vet ikke Nystøyl at mange mennesker lever i isolasjon og ensomhet nå om dagen. Noen er kanskje hensunken i tung depresjon og nattsvart angst, redde for koronasmitte og en smertefull død.
Er ikke Nystøyl på det rene med at Fjernsynsteatret nesten ødela en hel generasjon? Jeg var ung gutt da jeg så Vildanden på TV. Jeg aner ikke hva mine foreldre tenkte på. Vildanden er ikke for barn og folk med svake nerver. Vildanden er jævlig sterk kost, som bør ha aldersgrense 45 år.
Stykket foregår hovedsaklig hjemme hos familien Ekdal. Der bor den ekstremt patetiske Hjalmar, hans jordnære kone Gina, deres ualminnelig søte tenåringsdatter Hedvig og gamle løytnant Ekdal, Hjalmars far.
En særegenhet ved det ekdalske hjem er loftet, der den gamle løytnanten – og leilighetsvis også Hjalmar – går på jakt. Ja, de jager på loftet, for der bor nemlig noen kaniner, og rett som er det er høres skudd så skarpe at Gina skvetter og Hedvig nesten tisser på seg.
Ikke bare kaniner på loftet, høns og duer, også… men viktigst: En skadeskutt villand, reddet opp fra “havsens bunn” av bikkja til mannen som ikke siktet ordentlig: Grosserer Werle, som egentlig er faren til Hedvig; for det ville seg slik at den gamle grossereren kjørte Gina på tjukken da hun var i tjeneste hos ham, før hun traff Hjalmar.
Det som gjør Vildanden til en nifs orgie av elendighet, er Gregers Werle, grossererens sønn… skummel som bare faen, patologisk besatt av sannhet og rettskaffenhet. Hans førstefilosofi er den ideale fordring. Så hardt rir han denne kjepphest at alt omkring ham blir forgiftet og visner. Selv ikke den kloke kynikeren doktor Relling – som poengterer viktigheten av livsløgner – greier å snakke Gregers til fornuft.


Til slutt går det så galt at 14 år gamle Hedvig tar sin fars pistol, går inn på loftet og skyter seg selv i brystet. Hun dør.
Hjalmar er ganske sløv, han skylder på Gud for Hedvigs død, men Gud medvirket ikke til den stakkars pikens død. Det var altsammen Gregers Werles verk.
Stykkets siste replikkveksling er mellom Werle og doktor Relling. Doktoren tar siste ord, i matt resignasjon over Gregers Werles overhåndtagende dumskap:

Jeg var ikke gamle gutten da jeg så denne dystre forestillingen, i svart-hvitt. Jeg var vettskremt, stiv av skrekk… såvidt jeg hadde motorikk til å pusse tennene og tisse før jeg la meg. Jeg fikk ikke sove, tenke bare på stakkars Hedvig, offer for voksnes uendelige dumskap. Jeg var litt forelsket i henne, Hedvig var søt som en karamell dyppet i sjokoladesaus – spilt av Anne Marit Jacobsen.
Men denne ungpikesødmen veide ingenlunde opp for den absurde og helt elleville galskapen i Ekdals hjem. Vildanden kan rasere den sterkestes immunforsvar og gi koronaviruset lekende lett spill. Det bør Karen Frøsland Nystøyl tenke litt over…

4 kommentarer
    1. En betimelig advarsel nå i disse hårde tider, Dølo. Gjensyn med Fjernsynsteateret er et dristig forslag som man bør tenke seg godt om før man gir seg i kast med. Jeg er overbevist om at Fjernsynsteateret både kan og har fått uhyggelige følger. Når jeg likevel borderline lander på at Nystøyl ikke er psykopat skyldes det ene og alene at det kunne vært så uendelig mye verre. Den eldre garde husker kanskje med gru finsk fjernsynsteater som NRK med liv og lyst utsatte Norges befolkning for på 70-tallet? Og det i en tid hvor det ikke var alternative tv-kanaler å velge blant. Det var de som mente dette var ondskap satt i system. Men det viser seg at det finnes en en filmatisert finsk utgave av Vildanden. Nå henviste ikke Nystøyl til denne denne finske perlen av en av våre store samfunnskritikeres verk. Men hadde hun gjort det ville det vært det ultimate bevis på at hun er breddfull av pur ondskap. Men vi kan jo ikke se bort fra at det kommer i akt 2…

      1. Takk for kommentar, Ghost… som vanlig innsiktsfulle og kloke betraktninger. Jeg ante ikke at finnene har laget sin egen versjon av Vildanden…gud bedre… la oss sende våre tanker til følsomme sjeler i Finland.

    2. Legger kun merke til denne feilbruken av preposisjon hos kritiker; «Kan hende er det ingen tilfeldighet at stykket hadde premiere på Verdensdagen mot selvmordsforebygging,» (anmeldelse av Villanden 11.09.2020)…muligens du er inne på noe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg