DEN UFORLIGNELIGE GITTE

Gitte – min eneste venninne i hele verden – ringte i går kveld. Ettersom jeg hadde drukket opp alt ølet jeg hadde i huset, var jeg i så godt lune at jeg gadd løfte telefonen. Jeg fikk ikke sagt noe før hun:


– Ååå?
– Jeg kan ikke la være å legge merke til hvor inni svarteste urskauen schtøggt de kler seg, både menn og kvinner. Det er de mest absurde  kombinasjoner av plagg og farger. Helt jævlig.
– Men kjære Gitte…
– Mennene tasser omkring i uformelige høyvannsposebukser og en slags kjortel som rekker ned til knærne, trolig for å skjule eventuelle upassende ereksjoner, kanskje midt under fredagsbønnen, eller når de får besøk av kusiner…
– Men Gitte…
– … og de stygge dressjakkene de trer på seg, de ligner de faren min gikk med på 60-tallet, som han hadde arvet fra faren sin.
– Så så, klærne er vel ikke det verste..
– Og damene, gudbedre… at de finner seg i det, men de har jo ikke noe valg. Mennene deres er sykelig besatt av sex og tror alle menn i flere kilometers avstand blir fordreid av kåtskap om de ser en arabisk dame uten hijab, eller hennes utildekkede tær. Jeg vet forresten ikke om en eneste etnisk norsk mann som tenner på burka og bart.
– Så så…
– De tror nok at vanlig skjørt og bluse øyeblikkelig og uten opphold fører rett inn i heldagsbeskjeftigelse som gateprostituert…
– Ehh…
– .. det hadde hjulpet litt på integreringen om de hadde kledd seg litt ordentlig – og barbert seg med jevne mellomrom.
– Men klærne er vel ikke så viktig, viktigere er vel…
– Selv om de er ekstreme og gjerne vil drepe folk omkring seg, kan de jo kle seg skikkelig. Ta nazistene i Tyskland på 30- og 40-tallet. Speilblanke skaftestøvler i det fineste lær, flotte uniformer med raft snitt og bajonettskarp press i buksa, ikke én krøll på hvite uniformsskjorter.
– Gitte, hør her…
– … nazistene hadde i det minste litt stil, de sendte uniformene sine til rens hvis de fikk den minste lille flekk av blod, eller hjernemasse på jakka, slik at de dagen etter en massehenrettelse i full mundur kunne gå på en Richard Wagner-opera uten å sjenere noen.
– Joa…
– Muslimene er jo i samme bransje, og i likhet med med nazistene vil de gjerne avlive alle jøder i hele verden. Men de glemmer formen, estetikken… de må ta seg sammen og få på seg skikkelige klær.
– Du er opptatt av mote, Gitte, men…
– De burde gjøre som nazistene, ta kontakt med Hugo Boss, skredderfirmaet som gjorde braksuksess med produksjon av uniformer til SS, SA, Hitlerjugend og Wehrmacht.
– Bare du er du, Gitte.
– Hugo Boss er ennå i bransjen.. det finnes en butikk i 2. etasje på Steen og Strøm..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg