DET HAR KOMMET REAKSJONER

Ja, det har det. Den aller mest trofaste av mine forsvinnende få lesere har reagert på gårsdagens tekst. Hun var ikke så betatt av tegningen, heller.. av Hege Haukeland Liadal spaserende kliss naken på brostein i Haugesund, sammen med Jonas Gahr Støre:
Nå går du helt over styr…
Min faste og landflyktige tegner Robbie rablet sammen den tegningen i løpet av to minutter på en fortausrestaurant i Amsterdam. Men teksten er min, og jeg står selvsagt ansvarlig for den. Etter et døgns grundig ettertanke, tar jeg også ansvar for Robbies tegning. Jeg har publisert, og jeg har det overordnede ansvaret.
Men burde jeg unnlatt å publisere? Vel, dette er ikke så enkelt, mange elementer og aspekter spiller inn, deriblant ytringsfriheten, men foreligger aktverdige grunner til offentliggjøring av en slik tekst og fabeltegning av en naken Hege Haukeland Liadal? Er likestillingsaspektet ivaretatt, med tanke på fullt påkledd Jonas Gahr Støre ved hennes side?
Er tekst og bilde diskriminerende overfor kvinner som er i, eller nærmer seg overgangsalderen? Burde Robbie vært snillere med blyantstumpen sin? Han kan jo skjerpe seg litt, synes jeg.. selv om han er full på fortausrestaurant i Amsterdam og tegner mens han flørter med damer.
Jeg har overfor innledningsvis nevnte leser skriftlig forsvart min tekst, men hun gadd ikke svare. I stedet ringte hun meg og fortalte ganske tydelig hva hun mener om mine antagelser om Liadals kropp. Hun virket litt sint. Jeg svarte:
– Jeg skal skrive det opp i boken min.
– Hva?? Du må slette innlegget.
– Så så, dette må gå i tur og orden. Først skrive opp, og så tenke nøye over saken.
– Helledussen, jeg har visst ringt feil nummer og kommet til politistasjonen i Kardemomme by, sa hun og la på.
Jeg har i tidens fylde tenkt litt over saken og besluttet igangsetting av internevaluering av UTEN KLÆR. Rapport kan ventes om cirka én måned. Men jeg kan allerede nå meddele at jeg – etter en prat med Robbie – har mottatt ny tegning av Hege Haukeland Liadal… slankere, med pålandsvind i håret, uten BH, høye hæler, rød leppestift og innsydd kjole:

4 kommentarer
    1. Hm, tegningen forleden tolket jeg som litt humoristisk bilde på at damen ble avkledt som en løgner, svindler, tyv, kall det hva man vil, gjerne alt sammen. “Vanskelige reiseregninger, gjort feil”, og så var det reinspikka løgn hun hadde skrevet…
      Jaja, jeg er ikke akkurat en fan av Beyoncé, så jeg er ikke misunnelig på at AP-damen fikk fellesskapet til å betale reisen. Jeg ville også helst hatt betaling for å dra på hennes konsert.

    2. Ja det er typisk av ap sine disipler: at det ikke var meningen å jokse, og skjønte ikke hvordan reiseregningen skulle utfylles,
      helt tragisk unnskyldning. Hvordan skal man få tillit til en slik person?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg