DET STORE, SOMMERLIGE VEDDEMÅLET

En varm dag i sommer diskuterte en av mine døtre og jeg fenomenet Greta Thunberg. Datter mente at Thunberg er en formidabel heltinne, og at alle må skjerpe seg – ellers går absolutt alt til helvete med hastighet lik en mellomdistanseraketts.


Jeg spurte:
– Hvem tror du husker Greta Thunberg om fem år?
– Alle i hele verden, til og med setesdøler, svarte datter.
Hun tok frem en A4- konvolutt og påførte med tjukk, svart tusj: ÅPNES IKKE FØR 26. JUNI, 2024
Jeg hentet frem et papirflak, og datter svingte en fyllepenn i sommerluften.
Først skrev hun at hun tror Greta Thunberg om fem år vil være tidenes yngste svenske statsråd, miljøvernminister i en overmåte klimasensitiv regjering og bejublet av alle mennesker i hele verden, unntatt Donald Trump. Hun er veganer og bor på et småbruk fem mil utenfor Stockholm, der hun dyrker alt hun trenger for å opprettholde puls, stoffskifte og daglig lykke. Og hun sykler til jobben hver dag.
– Hva tror du om Thunberg om fem år, pappa?
– At hun er alkoholisert alenemor, avsidesboende i Småland, i en liten rød stue uten strøm.. med fem-seks katter og en liten unge hvis far er blott et dårlig minne. Hun er bitter, har kuttet all kontakt med foreldrene sine, og hun hater moren sin dypt og inderlig. Hun kjører til sin halvtidsjobb i den lokale matbutikken i en gammel Chevrolet med V8-motor påmontert forgasser ikke justert siden 1984, og hun gidder aldri kildesortere søpla si…
– Hvordan skrives sjevrolé, pappa?
Jeg stavet det for henne. Hun brettet sammen papirarket. La det i konvolutten og klebet sammen.
– Bli spennende å se hvem som får rett, pappa. Hva ble vi enige om.. en kasse god burgunder til meg om jeg får rett, var det ikke? Om du får rett, hederlig omtale… det blir i så fall første gang på veeeldig lenge…

2 kommentarer
    1. Artig vinkling. Det skal du ha! Tror nok du kommer nærmest i dette veddemålet. Selv om jeg håper du ikke får rett i alle mindre heldige detaljer, tyder mye på at det er duket for dype nedturer i det thunbergske hjem. Men hederlig omtale fortjener du og det kan jo også komme godt med. Ikke hver dag slikt kommer oss til dels…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg