DYSTER START..

… på dette nye året. Vi dreper hverandre som aldri før, og i dag: Fire døde mennesker i et hus i Nes kommune.
Ikke bra. Synes folk skal være snille med hverandre, jeg. Kan man ikke heller steke noen vafler, aktivere kaffetrakteren, sette frem litt brus og hygge seg litt, kanskje også spille Monopol (uten å jukse), eller Ludo. Ja, det er jo så mye å kose seg med.

Frem med gamle fotoalbum, le og smile av gamle minner. Mimre litt om gamle dager, da ungene var små, og etterpå kanskje en skitur, eller oppsøke nærmeste akebakke, eller skøyteis… gå på teater og se Lang dags ferd mot natt, slik at man ser at uggen familiestemning og personlige problemer ikke er no’ nytt, eller gå på kino og se en munter komedie. Ja, spillopper og gjøglerier er aldri feil.
Ja, mye å sysle med fremfor å drepe noen. Jeg vet ikke, men det kan jo tenkes at drapspersoner føler en slags tilfredstillelse ved å drepe, men den er nok kortvarig… som å hølje ned en flaske kald pils en het sommerdag i begynnelsen av august.
Selv har jeg aldri vært inne på tanken om å drepe et annet menneske … eller jo, jeg har det, men det har vært snakk om svært flyktige tanker, bare luftige fantasier.. slik som den gangen jeg var ti år og hadde lyst til å kverke broren min, som hadde forsynt seg med de twistbitene han visste jeg likte – på selveste julaften … men det gikk over, jeg fikk andre ting å tenke på, da julenissen kom innom.
Noen ganger må en drepe andre mennesker, slik som i krig, eller selvforsvar i ekstreme situasjoner… det er klart, det sier seg selv, men jeg synes ikke no’ særlig om at noen dreper ekskjæresten sin, eller tidligere ektefelle… eller enda verre: Barna sine.
Nei, man må være løsningsorientert og drap er sjelden en god idé. Ikke særlig bærekraftig. Bare sorg og sut og savn. Fengsel, ensomhet, anger, dårlig selvbilde og et sort hull i CVen.
Jeg anbefaler å snakke, med hverandre. Finne ut hvor skoen trykker. Lufte ut litt, prøve å forstå hverandre.. ja, no’ sånt.
Nevnte jeg puslespill? Nei, det tror jeg ikke. Selv driver jeg ikke med det, men jeg har hørt at puslespill er veldig samlende for hele familien…

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg