FLINK GUTT

Mattis Gjennestad Stefanussen er kul. Han er 14 år gammel og blir ikke mindre kul av å opptre alene og signere et innlegg i Aftenpostens Si ;D- sider, et debattforum for ungdom mellom 13 og 21 år.
TIttelen: JEG ER TYDELIGVIS EN SEXIST – OG MÅ BARE GODTA DET
Ingressen:
Plutselig, uten spørsmål, er vår ungdomsskoles gutter blitt hele Norges mannssjåvinister. Det sårer oss hvordan ministre, nyhetsankere og kommentatorer maler oss som skurker.
Stefanussen poengterer innledningsvis: Mine venner og jeg kjenner oss ikke igjen i det hele tatt.
Hans innlegg er reaksjon på hva tre 14 år gamle jenter noen dager tidligere hadde fått på trykk i samme forum.
Jentene er Ea, Ella og Ellisiv, heretter stedvis titulert 3E. Som jenter flest, trives de best i flokk… de går på samme skole som Stefanussen og skildrer i sitt innlegg en ganske uformell muntlighet blant gutta på skolen:
“Hore», «slut», «billig» og «fitte».
3E skriver videre:
Vi får høre at vi er svake og naive, at vi bør operere kroppene våre, og vi får høre om at vi er pulbare eller ikke.
Videre redegjør de for læreres og andre voksnes likegyldighet og bagatellisering og henvisning til den gode, gamle  devisen: Gutter er gutter.


3E er blitt hyllet for mot, de var heltinner på kvinnedagen, men hvor modige er de? Jentene unnlater å nevne skolens navn, Brannfjell skole på Ekeberg i Oslo. De antyder ei heller det minste lille grann om det mange lurer på:
Hva slags gutter dreier det seg om? Hvem kaller småjenter fitte, hore og utreder pulbarhet? Er det etnisk norske gutter, vanartede gutter med dårlig impulskontroll, eller gutter med innvandrerbakgrunn? 3E vet nok svaret, men vegrer seg.
Likestillings- og diskrimineringsombud Hanna Bjurstrøm er veldig imponert av disse jentene:
Jeg har som mål å holde kurs for mobbeombudene og elev- og lærlingombudene i forebygging av seksuell trakassering i skolen. Jeg vil gjerne ha dere med i planleggingen av disse kursene. Derfor vil jeg invitere dere til et møte hos meg slik at jeg kan høre deres erfaringer og tanker om hvordan vi kan styrke arbeidet mot seksuell trakassering i skolen.


Mattis Gjennestad Stefanussen er ikke så imponert. Gutten har baller, opptrer i kraft av seg selv og skriver at 3E bommer på blinken:
Jeg mener jentenes innlegg maler et altfor stygt bilde av situasjonen og skaper grunnlag for en farlig og generaliserende debatt.
Synes unge Stefanussen er flink, jeg. Tror han har fått god oppdragelse, også. Han avslutter slik:
Jeg føler bare at dekningen i etterkant av deres innlegg vrir en historie om spesifikke enkelthendelser til et problem som innbefatter alle gutter. Og vi som hele livet er blitt lært opp til å ikke skjære alle over én kam.
Hva skriver Stefanussen mellom linjene? Er det ikke er så mange som snakker stygt om og til jentene på Brannfjell skole, men de som gjør, er oppvokst med en annen kultur – kanskje islamsk? Vel, man er henvist til gjetninger.
Noen kjenner svaret, ingen vil si noe og det spørs om Mattis Gjennestad Stefanussen blir invitert til likestillings- og diskrimineringsombud Bjurstrøms kontor med tanke på oppklarende innspill.
For det er ikke sikkert den dåsa er så interessert i sannheten når alt kommer til alt. Tror ikke det, hun er jo Arbeiderparti-kvinne og i mangt og meget sikkert hjertens enig med Raymond Johansen…

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg