FLOKK OG FØLGE

Min venn Ralf ringte meg her forleden kveld. Ettersom jeg var halvfull og i godt humør, løftet jeg telefonen.
– Hei, Ralf… bra med deg?
– Helt fint, men jeg vil gjerne drøfte noe med deg, du som er en så klok mann.
– Er det ikke litt sent på kvelden for overlagt, grov ironi?
– Jeg tar selvkritikk. Hva om jeg går rett på sak?
– God idé.


– Hva synes du om damer?
– Ehh… synes du skal spisse spørsmålet litt, Ralf. Jobb litt med vinklingen, så kan vi snakkes i morra.
– Faen så saklig du er blitt ‘a… hør her, fikk du med deg skolestreiken sist fredag, alle kidsa som skulket skolen for et bedre klima.
– Vanskelig å unngå.
– Jeg er lærer og var midt oppi det. Jeg skrev fravær så det suste og ble ikke så populær blant kollegene mine.
– Som er kvinner.. og nå vil du klage og sutre til meg om ugne damer i overgangsalderen?
– Nei, elevene. Du har sikkert lagt merke til at kvinner trives best i flokk, det gjelder jenter, også… var nesten ikke gutter med i demonstrasjonene.
-Åååå?
– I alle nyhetsinnslag vedrørende klimastreiken, var bare jenter representert… og da de ble intervjuet, var de minst tre samlet. Nesten ikke gutter å se. De få som var der, var trolig der bare fordi de i tankene hadde mer langsiktige mål, som ikke har mye med klimaet å gjøre…
– De slesket og innyndet seg hos jentene med tanke på fusjon av underliv?
– Jepp, men tilbake til jenter. Husker du Ea, Ella og Ellisiv?
– Ringer ingen bjelle.
– De tre fjortisjentene som klaget over griseprat på skolen. De ble kalt fitte og hore og sånne ting. De tre skrev et innlegg i Aftenposten om det og ble heltinner på kvinnedagen, fikk invitasjon til likestillings- og diskrimineringsombud Hanna Bjurstrøms kontor.
– Hehehhe.. husker det..
– Jeg har vært lærer i mange år nå.. husker ikke hvor mange i farten, men jeg har lært så mye om barn og ungdom at jeg kunne skrevet doktoravhandling om temaet. Jenter går i flokk helt fra barnsben av. Du har vel sett tre-fire jenter gå hånd i hånd til skolen og alle andre steder.


– Men du… hva med Greta Thunberg, hun som satte alt i gang? I fjor heltidsskulket hun skolen i flere uker og tilbragte hele dagen sittende på fortauet utenfor Riksdagen og streiket for klimaet. Hun var helt alene.
– Ja, men du kan ikke regne med Greta Thunberg. Hun er et unntak. Høytfungerende autist. Aspergers syndrom.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg