GITTE PÅ DO

Rett etter Dagsrevyen i går kveld ringte min venninne Gitte. Ettersom jeg hadde gått tom for sigaretter og røkt biter av sokkene mine, var jeg i så elevert humør at jeg gadd løfte telefonen.

– Nei, Gitte. Jeg var opptatt med andre sysler.
– Regjeringen skal utarbeide en nasjonal handlingsplan mot diskriminering og muslimhat.
– Bra å forebygge hat.
– Ja, men jeg merket meg noe som er sagt i sakens anledning.
– Jeg lytter.
– Det blir hyppig sagt at det som trengs er mer kunnskap om islam. Man vil skolere befolkningen.
– Hehehe.. et sjansespill?
– Nettopp… hvis folk rundt forbi i hele Norge oppsøker kunnskap om islam og benytter seg av varierte kilder, setter seg ned og studerer grundig, er det ikke sikkert at utfallet er i tråd med regjeringens intensjon.
– Jeg er lutter øre.
– Det kan tenkes at folk skjønner at islam er myyye verre enn de hadde forestilt seg, og da kan det bli mer islamhat.
– Tror du Trine Skei Grande frykter et slikt utfall?
– Nei, jeg tror hun er for dum til å tenke så langt, men det kan tenkes at Fremskrittspartiet vil tjene på dette prosjektet.
– Ååå?
– Islam står ikke høyt i kurs blant frepperne, og det kan tenkes at tiltagende islamskepsis kan gi FrP et heidundrende løft ved stortingsvalget om to år – og bli landets største parti.
– Interessant analyse, Gitte. Dette har du tenkt lenge på.
– Cirka to sekunder, mens jeg satt på do og tisset. Ferdig nå. Kommer du og tørker…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg