GUD I HIMMELEN

Jeg har snev av anglofili. Derfor titter jeg tidvis innom britiske aviser. Det gjorde jeg nettopp.
Jeg fant en historie i The Mirror, som jeg stusset over. Jeg tenkte at det kan ikke være sant. Jeg fant Daily Mail. Samme historien. Pakistan Today hadde også snappet opp saken.
Dette er saken:
Sist torsdag ville en mor og hennes sønn på seks år ta drosje i Medina, Saudi Arabia. Drosjesjåføren ville vite hvilken gren innenfor islam mor og sønn tilhørte. De var shiaer.
Sjåføren steg ut av drosjen, røsket den lille gutten ut og dro ham med seg bortetter gaten. Sjåføren fant en flaske. Han knuste den.  Med den knivskarpe bruddflaten skar han halsen over på den lille gutten. Mor var øyevitne. Hun skrek. Noen politifolk var også tilstede.
Gutten ble seks år gammel og kjente sikkert ikke differansen mellom shia og sunni. Han rakk aldri å tilegne seg denne kunnskapen. Han døde der, på gaten.
Jeg lar meg aldri overraske av hva arabere kan finne på, men nå er jeg sjokkert.


Den lille gutten het Zakaria Al-Jaber. Jeg skulle så gjerne bragt et ordentlig fotografi av den lille gutten, men jeg respekterer opphavsrett til bilder. Jeg har tegnet ham i stedet.
Tegningen er ikke så god, men jeg gjorde så godt jeg kunne. Zakaria var en meget søt og pen gutt og visste nok ikke så mye om shia, sunni og alle de andre variantene av islam. Han var kanskje ikke så opptatt av det.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg