HALVORSENS METODE

Mye baluba omkring NRKs Satiriks-redaksjon og dennes bruk av termen jødesvin i en sketsj. Mange føler seg støtt, mange har klaget og Mona Levin har gjort det skriftlig til Pressens Faglige Utvalg.
Etterhvert forsto Charlo Halvorsen, underholdningsredaktør i NRK, at det var best å beklage litt og skrev:
“Mange har følt seg støtt over bruken av ordet «jødesvin». Dette er naturligvis et svært sterkt ord å bruke i enhver sammenheng, men intensjonen med sketsjen var å vise at man ikke skal bruke slike ord.”
NRK bruker altså et ord for advare mot bruk av det. Det er god pedagogikk. Selv er jeg autodidakt hva gjelder ord, og jeg bruker samme metode. Jeg bruker ord for å vise meg selv at de og de ordene bør jeg ikke bruke… eksempelvis neger, som jo er et ord veldig mange blir støtt av å lese og høre.


For å minne meg selv på at neger er et fælt og krenkende ord – kanskje verdens verste ord – bruker jeg det… og det fungerer meget godt, for da blir jeg veldig bevisst om at neger er et ord jeg ikke skal bruke.
Repetisjon-repetisjon-repetisjon, pleide min gamle barneskolelærer si for å understreke hvor mye grammatikk man kan lære av å gjenta og gjenta og gjenta. Derfor bruker jeg neger stadig vekk for å forsikre meg selv om at jeg har lært at det ordet ikke skal brukes.
Men ettersom jeg drar på årene, glemmer jeg lett… også ord jeg vet ikke er helt gode.
Jeg har imidlertid et triks, dagstadig skriver jeg neger med store bokstaver på en gul post it-lapp. På den måten minner jeg meg selv om å bruke ordet neger for å vise meg selv at ordet er så stygt at det ikke bør brukes.
Charlo Halvorsen er ingen ung mann, han heller. Jeg regner med at han har det på samme måte…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg