HATER VI JØDER?

Min venn Ralf ringte i går kveld. Ettersom jeg nettopp hadde ført i meg en halv flaske calvados, løftet jeg telefonen… men jeg ble sant å si litt overrasket av åpningen hans:
– Hater du jøder?
– Hæææ… ehh, nei.
– Ikke jeg heller, og jeg kjenner ingen som gjør det. Men om du skal gjette, hvem tror du hater jøder mest?
– Tja… det må vel være muslimene, det. Sions vises protokoller er ennå bestselger blant arabere, og i de palestinske områdene er jødehat obligatorisk fag i skolen alt fra 1. klasse, har jeg hørt.
– Vel, jeg leste en VG-kronikk i går, omhandlende holocaust… hvor farlig antisemittisme er og hvordan motvirke den.
– Jeg lytter.
– Et stykke ned i teksten henviser kronikkforfatteren til idéhistoriker Dag Herbjørnsrud og hans tolkning av en undersøkelse gjort av HL-senteret i 2017, som blant annet har undersøkt muslimers holdninger til jøder. Herbjørnsrud leser av undersøkelsen at norske muslimer ikke er mer antisemittiske enn etnisk norske nordmenn.
– Åja… Dag Herbjørnsrud… hehhehe. Han må tas med en klype salt, det er no’ alle vet… inkludert SFO-barn.
– Jeg syntes også dette virket underlig. Jeg ble nysgjerrig og søkte litt på nettet og fant at de tre bak denne undersøkelsen samlet imøtegår Herbjørnsruds fremstilling. De mener at han leser undersøkelsen på sin helt private måte.

– Jeg er lutter øre.
– De tre… skal vi se… Guri Hjeltnes, Christard Hoffman og Vibeke Moe… de skriver at Herbjørnsrud fusker og fjasker med HL-senterets funn. De repeterer litt… ja, la meg lese litt for deg.
– Så hyggelig.
Resultatene viser tydelig at fordommer mot jøder er mer utbredt i det muslimske utvalget enn i befolkningen generelt. Over tre ganger så mange i det muslimske utvalget som i befolkningen generelt hadde utpregede fordommer (29 vs. 8 prosent), skriver de.
– Overraskende at tallet for muslimers jødefordommer ikke er høyere, men muslimer står jo fritt til å ljuge så det ljomer fjellimellom… hvis det gagner Muhammeds og islams omdømme.
– Så sant, så sant… og hvorfor skulle nordmenn hate jøder, hvorfor hate noe som nesten ikke finnes? Det er jo ikke flere enn 1300-1400 jøder her til lands, ovenikjøpet gjør de alt for ikke å synes og høres.
– Vel, hva skal man si?
– Kanskje at fra et statistisk perspektiv er det mer sannsynlig at man hater muslimer, som det finnes cirka 250 000 av i Norge.. og de synes og høres meget godt.
– Du kan få sagt det.
– Takk for det.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg