HEIL ALLE BOBILENE

For noen dager siden leste jeg at 2,2 millioner tyskere vurderer sommerferie i Norge. Dette fremgår av en undersøkelse gjort for Innovasjon Norge.
Fy faen med fett på … 2,2 millioner. Det er drøyt seks ganger antallet tyskere som oppholdt seg her til lands i perioden 1940-45.
Man får tro at ikke alle disse 2,2 millionene realiserer norgesferie. Men la oss si at grensene åpnes og 10 prosent av dem vil til Norge. Da kommer 220 000 tyskere dundrende inn i landet vårt, med stygge bobiler og munnen full av harde konsonanter.
De har nok ikke med seg nevneverdige mengder maskinpistoler og tungt artilleri, slik som i 1940 … men de medbringer tonnevis av fiskeutstyr. Trolig er konseptet slik: Bo i bobil, bæsje i skogkanten, fiske hele dagen, filetere, pakke inn og laste inn så mye at bakhjulsopphenget såvidt greier returen til Tyskland.
Faren min pleide advare mot tyskere: Du kan ikke stole på tyskere, de er ikke riktig kloke. Glem aldri at de satte i gang to verdenskriger. Jeg vet ikke hva det er med de tyskerne, men noe er det…
Jeg kan ikke gå god for denne analysen, men la oss ta et eksempel på tysk turist i Norge: Horst Tappert.
Han spilte politihelten Stepan Derrick fra München. Tappert var populær og alle tiders hedersmann, han var Norge-fan og hadde hytte på Tranøy i Nordland.
Noen journalister lurte på hva han syslet med under krigen. Svaret: Sanitetssoldat i Wehrmacht. Fem år etter hans død ble løgnen avslørt, Tappert var soldat i Waffen SS Totenkopfverbände … det ble man ikke uten ideologisk engasjement. Ingen ble tvunget inn i SS.


Waffen SS var noen fæle og hensynsløse råtasser. Tappert sluttet seg til denne gjengen i mars 1943, under blodige kamper nord i Ukraina.
Alle vet at Waffen SS ikke bare slåss med blanke våpen. Nøyaktig hvor mange jøder og andre “uønskede eksistenser” de likviderte, vet ingen.
Nåvel, jeg må innrømme at jeg savner disse tyskerne litt når jeg kjører på E-134. Det føles godt å irritere seg over tyske bobiler, kjøringen blir mer lystbetont … og det gir meg anledning til å påminne fører og passasjer om nyere tysk historie, slik denne arkivtegningen illustrerer:

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg