HER OM DAGEN…

… slumpet jeg til å svinge innom hjemmesiden til Islamsk Råd Norge, gitt. Ikke meningen. Jeg skulle til å klikke meg ut igjen… da jeg leste i et klikkbart felt: KUNNSKAPSPORTAL.

Synd å si at jeg ikke ble nysgjerrig. Islam og kunnskap hører jo ikke sammen som egg og ansjos. Ingenlunde.
Denne kunnskapsportalen er pyntet med en stabel bøker hvorpå en studentlue, som antyder at her er tale om mer enn bare allmennkunnskap. Jeg tenkte som så at muslimer har begynt å interessere seg for såvel dannelse som utdannelse og kanskje tar sikte på å bøte på opplysningstiden de aldri hadde, kanskje dyrke frem et og annet fremragende vitenskapsmenneske som kan nappe til seg en Nobel-pris i fysikk, eller økonomi – kanskje sogar litteratur.
Jeg klikket på feltet KUNNSKAPSPORTAL og ble… ja, det var ikke annet å vente.
Ikke snev av det man vanligvis benevner kunnskap, men en presentasjon og beskrivelse av fremtidig forum for innlegg til forsvar for islam og muslimer, basert på tilintetgjørelse av fordommer, som noen kaller fakta.
Teksten begynner slik:
“Muslimer er det fremste målet for hatkriminalitet og kulturrasisme i Norge i dag.”
Deretter følger en redegjørelse for årsaken og:
“Muslimske minoritetspersoner rammes ofte av en dobbel form for fremmedfiendtlighet: Islamofobi og innvandrermotstand” og:
“Det er veldokumentert at islamofobi skader muslimers psykiske helse.”
Uten henvisning til kilder, ingen definisjon av islamofobi
Etter mellomtittelen HENSIKTEN MED PROSJEKTET fremgår det at kunnskap er det som trengs, kunnskap om islam, muslimer og deres kultur. Islamsk Råd Norge mener at “kunnskapsmangel er den viktigste enkeltårsaken til antipatier mot islam og muslimer i Norge.”
Jeg tør gjette at majoriteten av nordmenn har kunnskaper nok om islam og muslimer; dagstadig kunnskapspåfyll … knivstikk, ran og voldtekter og sist fredag i Mogadishu sprengte al-Shabaab 21 mennesker i fillebiter og skadet 117.

1 kommentar
    1. Interessant definisjon av kunnskap, kombinert med en ironisk mangel på selvironi. Takk for dagens latter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg