HOMO… JEG??

En dag for en tid tilbake ble jeg plutselig betatt av en bukett roser hjemme hos meg. Jeg ble sant å si litt bekymret og spurte meg selv: Er jeg blitt homo?
Det var ikke bare disse blomstene, rett før hadde jeg tørket støv, støvsuget, kildesortert søppel og vasket badekaret… men det var først da jeg eksponerte rosene, jeg ble litt betenkt.


Ikke bare betenkt, jeg ble simpelthen engstelig og ga meg til å guuugle. Jeg tastet inn “blomster, homo” og  fikk en hel haug treff på Finn Schjøll. Fy faen, tenkte jeg.
Jeg henslepte noen dager i angst og beven før jeg ringte fastlegekontoret og ba om en hastetime, som jeg fikk innvilget. Femten minutter senere satt jeg på legekontoret.
– Hæææ.. blomster.. og du tok bilde av dem??
– Ehhh… ja…
– Jamen faen, Dølo… ingen ordentlig mann driver med sånt…
– Det er derfor jeg er her.
– Du er redd du er blitt homo?
– Ja…
– Sjelden voksne menn blir homo sånn helt uten videre, men vi lever i en tid der faen meg alt kan skje… hvorfra har du forresten den blomstrete skjorta?
– Julegave for noen å siden, bruker den bare når alle de andre skjortene er skitne.
– Ok, vi får ta en test.
– Javel..
– Den ble utarbeidet av noen psykiatere ved Harvard på 60-tallet, ikke av sånne new age-skruller, men skikkelige fagfolk… ingen har siden laget en bedre homotest… den er revidert og tilpasset norske forhold. Først noen korte spørsmål. Du må svare fort uten å tenke deg om…ok?
– Ok.
– Noen spør om du heller vil ha et glass hvitvin fremfor en boks bayerøl, hva føler du og hva svarer du.
– Jeg blir ganske sur, banner kanskje litt og sier at jeg vil ha bayerøl.
– En liten og smart el.bil lett å lukeparkere, eller en svær, amerikansk pickup truck med V-åtter?
– V-åtter!
– Når skrudde du sist på bilen din?
– Ikke så lenge siden.. cirka en uke. Skiftet bremseskiver foran.
– En mann påpeker en sausflekk på slipset ditt i et middagsselskap, hvordan reagerer du?
– Jeg blir irritert, myser og ber ham passe sine egne saker.

– SMS
– Ok, det ser bra ut foreløpig…
– Puhhh…
– Men jeg har noen bilder her, jeg viser ett ad gangen… si det første som faller deg inn, uten å tenke.
Legen viste et bilde av en café i Hamburg og jeg svarte øl, han viste meg et bilde av et damekor i en domkirke og jeg svarte fitte, han viste meg bilde av et 17. mai-tog i Oslo og jeg svarte pølse i lompe og softis.
– To av tre, det er bestått.
– Hæææ??
– Faen, du er jaggu sløv… det er øl, fitte og hornmusikk!!
– Åååja, selvsagt…
– Du ække særlig gløgg, men du er nok hetero, men en siste sjekk… jeg er jo ganske kjekk, alle synes det… hva føler du når jeg gjør dette, sa legen og strøk en finger over en av underarmene mine.
– Ikke mye, det er bare litt uvant og ubehagelig.
– Bra! Du ække rompis, Dølo… du er streit.
– Puhhh… takk skal du ha. Dette setter jeg virkelig pris på, hjertelig tusen takk skal, du aner ikke hvor….
– … slutt med det der.. det er typisk homosnakk! Bare betal i automaten der ute ved resepsjonen, du.

4 kommentarer

Siste innlegg