IN ABSURDUM

Vet ikke om faren min var klokere enn andre fedre. Jeg tror ikke det, men stundimellom ytret han kloke ord, slik som ikke sykle ned en bakke i full fart uten å bremse og pass deg for kvinner med hovedfag i idéhistorie.


En gang sa han: Pass deg for mennesker i flokk.
Jeg var en ganske dum unge og trodde han mente 17. mai-tog, skoleklasser på skogtur og mange mennesker på stranda en varm sommerdag. Jeg spurte hva som var farlig med sånt.
Faren min så på meg, som om jeg var tilbakestående, og sa:
– Når veldig mange mennesker blir veldig enige om noe veldig fort, må du være på vakt.
På den tiden var jeg medlem av R.Ø.L.P. (Resirkuler Øyeblikkelig Lusete Piker) og svarte:
– Alle gutta i gata er enige om at jenter er dumme, er det galt?
Faren min ga opp og overlot meg til min enkle hjerne.
I moden ettertid har jeg forstått hva han tenkte på: Ideer og ideologier og dogmer og påstander oppe- og fremholdt av sånne som ser hverken til høyre eller venstre, ei heller opp og ned, og er dopet på retthaveri og politisk korrekthet og utøver en disiplin man kan, hvis man vil, benevne rekkeutvikling – som ikke har det minste med matematikk å gjøre – men bygger på tesen om at alt henger sammen med alt … hvis du er sånn, så er du slik og er du ditt, er du datt. La meg eksemplifisere:
Hvis du er hvit, er du dum, slem og ignorant. Er du tillegg mann, spiser du bare kjøtt og liker å gå elgjakt, og da har du sikkert traktor og alle som har traktor er klimafornektere, og hvis du fornekter klimaet og kanskje kjører bil med V8-motor, hater du veganere, vegetarianere, homofile, feminister og banker kjerringa før du voldtar henne og straks etter går på fotballkamp uten munnbind … og alle som ikke går med munnbind, mener at det finnes bare to kjønn, driver med konspirasjonsteorier og stemmer helt sikkert FrP og liker det norske flagget og da er du islamofob, hater muslimer og er rasist og alle rasister er … ja, her er mange rekkeutviklere litt rause og man kan velge hva man er – nazist, eller fascist.
For slik er det at sluttleddet i alle disse rekkevariantene er nazist, eller fascist – eller er begge deler.
Bør disse rekkeutviklerne skjerpe seg og finne på no’ annet? Nix, de skal fortsette med det de gjør. Ikke fordi det er klokt, ikke fordi det tilfører samfunnsdebatten det minste lille grann av innsikt, men fordi det er jævlig gøy og tilfører det offentlige ordskiftet et drøyt kryddermål absurd humor…

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg