JESUS… HOMOFIL?

I dag kom jeg noen minutter for sent, men kirken har dobbeltdør med smurte hengsler og store håndtak.
Jeg går tidvis i kirken. Ja, jeg gjør det. Ikke fordi presten sier noe jeg aldri før har hørt tale om. Liturg i dag var JJ Priest. Jeg kaller ham det, ikke fordi han er så kul, men for å holde ham litt anonym.
Jeg liker ham. Stemmen hans har kvaliteter og er beroligende som mild fralandsvind i juli. Synd å si at jeg ikke blir søvnig, og noen ganger har jeg mistet kontrollen med hodet som dytter haken ned på andre skjorteknapphull.
JJ Priest er den perfekte prest, og jeg tror jeg er den perfekte kirkegjenger. Jeg passer inn i kirken som majones til reker – sånn cirka.
Den norske kirke er jo på full fart nedoverbakke. Teologien er som maltwhisky tilsatt altfor mye vann, alt flyter, ingen ting er bedre, eller dårligere enn noe annet og norske prester foretrekker å snakke om klima fremfor Kristus og fører veeeldig vennlig dialog med død- og pinereligiøse imamer som hater jøder, homofile, griser, bikkjer og silkeslips … kirken er blitt så tolerant og sosialliberaldemokratisert at den er i ferd med å gjøre seg så liten og ubetydelig at nesten ingen ser den.
Siste nytt er at biskop Solveig Fiske synes det er fint at Jesus fremstilles som transkvinne i teaterstykket “Evangeliet etter Jesus”, med Esben Esther Pirelli i hovedrollen.
Kirken er i dialog med mange, sikkert også organisasjonen FRI, og snart kan noen få ideen om å sette opp en musikal med tittelen “Sodoma og go’ morgen, alle sammen” der Jesus fremstilles som jålete skrulle, sentral i røff firkantsex med Judas, Johannes Døperen og Pontius Pilatus. Kan ikke utelukke at kirkens preses, Olav Fykse Tveit, gir sin velsignelse.
Kirkens menn og kvinner har forlengst avskaffet dette fæle tilholdstedet benevnt helvete. Lenge siden prester snakket om helvete. Kirken har avskaffet det, man vil jo ikke skremme folk fra vett og forstand. Ingen ønsker å høre om evig fortapelse, hjerteskjærende gråt og tenners gnidsel – i temperaturer varierende mellom 1900 og 2000 grader Celsius.
Med andre ord: Alle vil etter siste pust og pulsslag oppstige til en tilstand av evig omfavnelse av den aller største kjærlighet, nemlig Guds … ikke ulikt Arbeiderpartiets slagord Alle skal med .. hvilket betyr at kirken holder det for overveiende sannsynlig at alle kommer til Himmelen, som videre betyr at Mao, Stalin, Hitler, Osama bin Laden, Al Capone og Einar Gerhardsen har vært der en god stund og hygger seg som bare det, omgitt av Herrens helt enestående kjærlighetsevne og uendelige godhet..
Alt dette avleder naturligvis spørsmålet. Hva er poenget med kirken? Hvorfor skal vi høre på presten, som prater om den barmhjertige samaritan… det betyr jo ingenting, bortsett fra at man bør opptre med verdighet og respekt for andre mennesker her på jorden. Intet imperativ, bare vennlig anmodning.
Forøvrig kan vi oppføre oss akkurat slik det faller seg og til slutt bli fett og raust belønnet med Guds kjærlige omsorg til evig tid. Jeg håper det er slik, men jeg vet ikke om jeg tror at jeg tror det.
Kan det tenkes at kirken har kastet sitt sterkeste og i realiteten eneste kort – esset? Ja, man kan tenke det.
Nåvel, hvorfor går jeg i kirken? Bortsett fra rester av barnetro:
1) Det får meg til å føle meg ung og sprek og mentalt kvikk; de fleste som går til søndagsgudstjeneste i kirken jeg sogner til, ble født på 30- og 40-tallet .. og presten er trøtt og lengter hjem til kone, søndagsmiddag og en strekk på sofaen.
2) Noen søndager er jeg i ulage og hjernen er litt alene. Godt da å sette seg i kirken, slappe av og sovne til salmesang og prestens preken … og hvis noen til slutt vekker meg med et orgelstykke av Bach, er jeg tilfreds og uthvilt. I dag var postludiet en frapperende klavér-, slagverk- og kontrabassversjon av Pat Methenys James. Nais.
3) Kaffe og kaker. Jeg er gla’ i kaffe og er litt av en slikkmunn. Sjokoladekaken er hjemmelaget og aldeles henrivende – som damen jeg kom i snakk med.

8 kommentarer
    1. Kirken, biskoper, religiøse må omvende seg, og “bli født på ny”.
      Når det ikke skjer, blir en stående som en religiøs skikkelse, og følgelig kan det meste aksepteres.
      Men du har helt rett, Torjus. I disse dager er forkynnelsen om fortapelsen og helvete et tabu.
      Mennesker former sin egen tro, ofte blandingstro, og foretrekker det som klør i øret.
      Bibelen er klar, og Ordet er levende. Det er ingen motorvei til himmelen.
      Sal. 127, 1: “Dersom Herren ikke bygger huset, arbeider bygningsmennene forgjeves. Dersom Herren ikke vokter byen, våker vekteren forgjeves”.
      Om ikke åndelig, var det bra du fikk NOE ut av formiddagen 😉

    2. Jeg simpelthen elsker å lese bloggen din, du tar virkelig livet av meg, fantastisk måte å dø på. Etterhvert skal vi jo alle opp til Gerhardsen, Mao og Muhammed. Det blir ikke 72 jomfruer på meg, og det er helt greit, bare tanken er grusomt slitsom.

    3. I følge de (bøttevis) av nedtegnelser om Jesus liv som ikke var ansett egnet for bruk i hht å få snekret sammen en religion rundt fyren, så skal han vitterlig ha vært hetrofil.. De nevnte nedtegnelser, som har vært lagret i dypeste hemmelighet av den katolske kirke all along, men hvis eksistens og innhold gradvis har lekket ut til folket etterhvert som opplysningstiden går mit sin peak, levner nemlig ingen tvil om at fyren slettes ikke motsto den kvinnelige fristelsen, men giftet seg med henne!
      Det som virkelig er artig, er at Peter slettes ikke var den favorittdisippel han fremstår som. Han ønsket imidlertid han var det, og skal derfor ha vært satans sjalu på Maria M. for hun var den åpenbare nr. 1. Jesus var på denne tiden eneste de kjente til som faktisk dro med seg ‘kjærringa’ på alt som var, -noe som skal ha irritert spesielt Peter inn i beinmargen 🤣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg