KLOK MANN, KNAUSGÅRD

Det hender jeg leser VG, oftest når jeg sitter på do og bæsjer. Det gjorde jeg i sted. Jeg leste om Karl Ove Knausgård, som har tenkt mye og sikkert veldig lenge. Oppsummert:
Vi i Norge forstår ikke prinsesse Märtha og sjamanen hennes i tilstrekkelig monn, og vi bør lytte mer til dem. Han har detektert “intellektuell treghet” hva gjelder nordmenns meninger om Märtha og Durek Verrett.

Først tenkte jeg at Knausgård kanskje var full da han sa dette, eller hadde røkt litt for mye tjall, men jeg fikk ikke det til å rime; Knauser’n er jo en glitrende god forfatter.. og man blir ikke det uten å ha tenkt mye og dypt veldig ofte, kanskje mange timer hver eneste dag og natten attpå, inkludert alle bevegelige helligdager såvel som ubevegelige. Dessuten bor han i London, og alle vet at avstand gir overblikk og innsikt.
Selv er jeg nok ikke så god til å tenke som Knausgård, ække av den intellektuelle sorten, men jeg besluttet å gjøre et forsøk. Jeg begynte å tenke. Tenkte så det knaket. Uvant, og det gjorde litt vondt, men jeg ga meg ikke … jeg tenkte og tenkte og tenkte … og etter et par timers tankearbeid, tenkte jeg akkurat det samme som Knausgård, og jeg måtte bare erklære meg helt enig i det han sier om sjaman Durek:
Han mente at han kunne kurere covid med en medaljong eller noe sånt. Men hva er det hans sjamanisme handler om? Vi vet ikke. Så da får vi heller prøve å tenke “hva er dette – hva er det han gjør?”.
Ja, det er viktig å ha et åpent sinn, være litt intellektuell … slik som Knausgård. Det kan jo godt tenkes at Dureks medaljong kan kurere alt fra havesyke til syfilis og kreft attpå. Jo mer jeg tenker på det, desto mer sannsynlig synes jeg det er .. og pålydende pris, 2400 kroner, tyder jo på at det må være noe i det, ikke no’ tøys og tull.
Når jeg tenker videre, tenker jeg at det kanskje også er noe i det der med at kvinner som har hatt mye sex i mange år med mange forskjellige menn får avleiringer i skjeden … og det er jo aktverdig at Durek tar på seg jobben med å fjerne slike fæle sedimenter, før de forsteines og gjør skjeden stiv og ufølsom som et kommunalt avløpsrør.
Jeg tenker hardt videre, prøver å være så intellektuell jeg formår, og da kan jeg ingenlunde avvise sjamanens påstander om at han kan snu og vende på atomer, trikse med elektroner, protoner og nøytroner og kanskje ta et vannmolekyl på hæl’n … nei, kan ikke det.
Ei heller vil jeg avvise Dureks biografi: Født og oppvokst i en fremtredende familie et sted i Andromedaga-galaksen, beliggende omlag 2 537 000 lysår fra oss her på Jorden … etterhvert omdannet til reptil og senere hen født påny 17. november 1974 i Sacramento, California.
Når det gjelder Durek Verrets beretninger om hans og Märthas sexliv… ja, han har jo fortalt nokså detaljert om hvordan han dagstadig puler prinsessen flere timer ad gangen og hverken kommer, eller går… ja, så forstår jeg nå bedre hans beveggrunner. Han bruker jo bare ytringsfriheten sin og tilfredsstiller således det store informasjonsbehovet der ute i den store, vide verden.
Tusen takk til Karl Ove Knausgård, en ekte intellektuell .. som har fått meg til å tenke nye og friske tanker.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg