KOM MAI, DU SKJØNNE…

Ralf ringte nettopp og ettersom jeg var trekvart full og i godt lune, gadd jeg løfte telefonen.
– Hei Ralf, lenge siden sist. Bra med deg?
– Njææ…
– Skolen igjen?
– Det var frigjøringsdag i går. Det fikk du vel med deg?
– Jepp, jeg flagget. Glemte å fire, flagget ble hengende natten igjennom.
– Ikke så farlig, i 1945 var det mange som feiret den dagen i flere uker.
– Trolig, men hva har du på hjertet, min venn?
– Jeg er ganske opprørt av den gjengen jeg jobber sammen med.

– Ikke et ord om frigjøringsdagen. Rektor visste ikke hvilken dag det var, og jeg ble forbanna. Men hun visste godt at det var ramadan. Jeg måtte krangle meg til å heise flagget… hva gir ‘u meg!
– Hmmm.. jeg trodde alle skolene la opp til fullt frigjøringskjør den dagen, med besøk på Hjemmefrontmuseet, gamle klipp med Gunnar Sønsteby, litt relevant tyskerhat og demonstrasjon av stenguns og Mills-granater..
– Særlig, ungene på skolen vår vet nøyaktig når Muhammed dævva, men de aner ikke når Quisling kuppet Norge, og det er flere arabiske flagg på skolen vår enn norske. Det ekstremt stygge palestinske flagget er overalthengende, og alle ungene vet alt om ramadan og har fått beskjed om ekstraordinær hensyntagen til muslimske elever en måneds tid. Blodsukkeret, vet du..
– Hehhhehe… jaja, men det retter seg vel etterhvert. Nå er det jo snart 17. mai, og da blir det norske flagg overalt, og de vanlige, dårlige talerne holder sine vanlige, dårlige taler og alt blir som før i tiden… og is, brus og pølser.
– Ikke pølser på vår skole. Grisekjøtt, vet du.
– Jøye meg.
– Vet du hvem som sitter i 17. maikomiteen på vår skole?
– Nix.
– Fem middelaldrende damer og vel så det. Tre av dem er nok ferdig med overgangsalderen, og hun andre er på full fart inn i den.
– Det blir fire. Jeg synes du sa fem.
– Den femte er en mann og oppfører seg som en dame.
– Nei, gi rei ‘a…
– To av dem er medlemmer i Rødt, de to andre i SV og den siste er rektor og pulverheks. Hun går med store hjemmelagede og bærekraftige smykker og driver en livsfjern og veldig alternativ nettside og har stand på alternativmessa hvert bidige år.
– Hahahhahaha…
– Ikke no’ å le av.
– Nei, selvsagt ikke, men..
– De har vedtatt at ingen av lærerne skal gå i bunad 17. mai, og elevene er oppfordret til å la bunaden henge hjemme i et skap.
– Ååå??
– De mener at bunaden er nasjonalistisk på grensen til hypernazistisk, at den kan støte og krenke muslimer så inni heite glohaugen at de blir fryktelig lei seg og sekunder senere så inni grisebingen forbanna at de kan komme til å sprenge en ti kilos bombe midt i 17. mai-toget, slik at 40-50 etnisk norske, festkledde nordmenn med norske flagg blir sprengt cirka flere hundre meter opp i vårluften for dernest å lande stykkevis og veldig delt i paragrafbedet nedenfor kirken.
– Huffeluff… tror jeg blir hjemme 17. mai, jeg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg