LÆRERVÆRELSETS UUTHOLDELIGE HVITHET

Min venn Ralf ringte i går kveld. Ettersom jeg nettopp hadde drukket resten av hjemmebrenten jeg fikk av en trønder i sommer, var jeg i så godt lune at jeg gadd løfte telefonen. Før jeg fikk sagt noe:
– Jeg er sykmeldt.
– Uffda, Ralf.. slått opp en gammel alkoholskade?
– Nei
– Dobbeltsidig havesyke med komplikasjoner?
– Nix.
– Du har ikke pådratt deg en liten gonoré… etter den gutteturen til Amsterdam?
– Nei.
– Jeg gir opp.
– Dumskapen på lærerværelset har nådd nye og helt uante høyder. Jeg trenger en pause. Fastlegen ga meg 14 dager.
– Mer multikultur?
– Ja, sa Ralf og redegjorde kort for det nyeste multikulturprosjektet ved skolen sin:
Rektor leser alt som publiseres på nettstedet afrika.no, inkludert en artikkel tastet av høyskolelektor Sandra Fylkesnes, som sysler med noe hun kaller kritiske hvithetsstudier og hevder at rasisme så å si er kodet inn i alle hvite menneskers arvestoff etter flere hundre tusen år med dyrking av noe hun kaller hvit overlegenhetsideologi.

– Alle kollegene mine er etnisk norske og skammer seg over sin uutholdelige hvithet.
– Jøye meg.
– Rektors prosjekt tar sikte på å motvirke denne sjenerende hvitheten.
– Ååå?
– Hun har foreslått at alle lærerne skal smøre seg inn med brunkrem om morgenen før de før går til skolen. Vi har noen ganske brune elever, vet du Tanken er at disse elevene skal føle seg mer hjemme.
– Fargeutjevning?
– Jepp, de fleste lærerne er jo kvinner, og de er med på leken. Rektor er i gang med utvidelse av prosjektet, som hun kaller det ensfargede fellesskap.
– Ååå?
– Hun har sendt rundskriv til alle foreldre med hvite unger. Der redegjør hun for prosjektets bærekraft og oppfordrer foreldrene til også å smøre ungene inn med brunkrem før de sendes avsted til skolen. Hun fraråder også bruk av solkrem med faktor.
– Gud bedre…
– Men.. jeg vet noe om rektor som hun ikke vet at jeg vet om.

– Mye slarv i lærermiljøet, vet du. Da rektor for cirka et år siden opplevde at datteren hennes kom hjem med en temmelig mørk, ung mann fra Uganda, gikk hun helt fra konseptene. Hun ble hysterisk, begynte å grine, bannet og svor og truet datteren med sterkt avkortet arv hvis hun videreførte forholdet..
– Hvordan gikk det?
– Da hun fikk vite at datteren var gravid, sykmeldte hun seg. Begynte å drikke. Tung depresjon. Selvmordsforsøk. Måtte innlegges.

5 kommentarer
    1. Rett og slett et symptom på et sykt samfunn. At denne Fylkesnes kan slippe til med sludderet sitt. Det hjelper ikke om hun så hadde satt til livs kopiøse mengder hjemmebrent. Hudfargeskam? Vrøvl! Nå venter jeg bare på at dette fjolset også skal løpe IS sitt ærend. Vi sliter med mer enn nok av dem også. Forøvrig: betimelig og aktuellt som alltid, Dølo.

    2. Noen burde virkelig få fortalt denne høyskolelektoren at hennes fordomsfulle, og ikke minst generaliserende påstand om at hvite har en biologisk iboende rasisme i seg faktisk ikke kunne vært mer rasistisk..
      – Om denne kjensgjerningen faktisk er å betrakte som en bekreftelse for den nevnte påstand, eller om den mer en indikerer at dama er så bloittet for dybde og perspektiv i tankegangen at hun knapt evner å ‘se ut av sitt eget hode’, får være opp til hver enkelt å bedømme (haha)

    3. Ja den hvitheten er grusom. Her sitter vi med hvit hud i verdens hviteste land og det er et enormt problem. Men at flere land a afrika har nesten 100% svarte innbyggere, det er ikke noe problem. Har aldri hørt noen klager over det. Men jeg hører hele tide hvite mennesker klage over at de hvite. Jeg foreslår at de hopper i en elv og blir der. Det kreves en spesiell type galskap for å ha hvit hud og bo i verdens hviteste land og kjempe mot hvite mennesker. Det er en galskap jeg ikke har sett før. Selv er jeg hvit og jeg bor i et hvit land og jeg er stolt av alt som er hvitt. Fordi hvite mennesker bygget hele den vestlige sivilasjonen. Hvis vi la fra oss alt som hvite mennesker har laget, så hadde vi sittet i et hull i bakken uten mat.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg