LEGE UTEN GRENSER

Norsk samfunnsdebatt er i de senere år blitt nokså mangslungen. Noen besinner seg og velger ord med noenlunde omhu. Andre skvaldrer og babler og kakler, avgir svære skyer av ord så lette at de straks føres bort av den mildeste sommervind. En og annen skriver så tastaturet vegrer seg og vemmes ved hvert trykk – deriblant Attiq Sohail.
Han er svært engasjert i temaet innvandring/integrering, og undertiden skjer det noe i hans pakistanske hjerne, kanskje er det tale om synapsekollaps, som forpurrer de elektriske signalene mellom nervecellene og nesten umuliggjør rasjonelle og klare tanker.
Jeg har lest et sted – husker ikke hvor – at lesning av Koranen ikke bedrer denne tilstanden, som ligner mellomfasen i utvikling av demens, og alle som har vært innom et sykehjem, vet at noen der ikke går av veien for ord og uttrykk de aldri ville vurdert anvendelse av ti år tidligere.


Ord er tankenes destillat, og før jeg aktualiserer Attiq Sohail vil jeg gjerne skru tiden tilbake omlag et år og repetere hva denne karen skrev til en journalist i nettpublikasjonen Resett:

“Hold kjeft din horesønn. Morapuler. Dra til helvete med det råttne (sic) livet ditt. Jeg blokkerer deg heretter. Jævla stygge taper. Du er drit stygg.”

“Det er under min verdighet og svare på det makkverket ditt. Ikke har jeg tid til å lese søppelartikler. Barn 10 år skriver bedre enn dette. Du trenger å ta grunnskolen om igjen. Hvorfor blander du deg opp i den debatten. Du har ikke noe med norsk pakistanere å gjøre. Du tror at de FRP tilhengerne som har kommentert artikkelen din har respekt for deg. Innerst inne hater de også deg og synes du er en stygg utlending. Skaff deg et liv.”

“Jeg driter så langt i deg. Du har alltid vært bakgrunnstøy i den norske debatten som alle egentlig driter i. Du har null respekt. Gå og slikk rumpa til HRS!”

Sohail er ubehagelig fyr. Han har ingen verdighet. En kløne med ord og noen vil si han har et og annet å lære om rettskrivning og tegnsetting, men la oss ikke pirke i form. Det er innholdet her som utløser øyebrynløft. Mange ble sjokkert, men Sohail blånektet enhver befatning med disse tekstene, han hevdet at noen hadde hacket seg inn på hans facebook-konto.
Cirka ingen i hele Norge trodde ham. En av dem er Svein Aarseth – leder av Rådet for legeetikk. Han uttalte:
“Man må kunne forvente at en lege uttaler seg mer anstendig enn dette.”
En og annen vil hevde at Sohail er en stusslig tass og ganske dum, jeg er én av dem…  men Dagsavisen bruker ham som skribent. Senest for noen dager siden skrev han om muslimhat og avsluttet slik:
Jeg ønsker velkommen kritikk av religionspraksis og innvandrere, men retorikken må bli mindre polarisert og mistenkeliggjørende i media. Erna Solberg bør lytte til Støre når han sier at vi må se oss i speilet og ta en kraftig dugnad i hva vi sier.
Ikke glitrende formulert, innholdet er gjenbruk… men før Dagsavisens redigere tok i et krafttak, sto det kanskje:
Jeg syns alle normenn er non jævla rasshølrasisister og skal ikke bry seg me invandrere og sånn og avisene må slutte med mistenklikjøring. Stasminister Solberg bør høre på Støre og se seg sell i speilet og alle morapulere og rottene horesønner må ta et tak i det vi ser og hører for faen i hællvete. Insha allah!!!

6 kommentarer

Siste innlegg