MED ANDRE ORD

Tid om annen nesten ulaseggjørlig å unngå Dagsavisen, som sist lørdag. Debattinnlegg. Jeg festet meg ved tittelen: Jeg kan ikke avlyse at jeg finnes

Teksten er tastet av kostymedesigner Kjell Ingebrethsen Nordström og starter med at han er sint på folk som vil avlyse Pride, sint fordi politiet anbefalte avlysning av paraden av frykt for nye terrorhandlinger. Og så:
“Religiøse miljøer har fått kritikk. Rettmessig, mener jeg. Fordi mye av hatet som spres, kommer fra religiøse grupper. Jeg kommer tilbake til det.”
Saft, suse tenkte jeg… kan det være sant .. endelig en homofil som har baller store nok å si det som det er, påpeke hvor hatet mot skeive er tjukkest og mørkest.
Jeg leser spent videre. Nordström skriver om hvor vanskelig det er å leve som homofil, at han har lært seg å være på vakt. Han har utviklet en “radar” som sveiper omgivelsene og detekterer potensielle farer. Han er rett og slett redd for bli banket opp.
Ingen misunnelsesverdig situasjon. Kan ikke annet enn føle med ham. Ingen skal ha bank uten meget god grunn.
Jeg leser videre og kan nesten ikke vente med å lese hva han skriver om homohatet i religiøse grupper:
“Jeg blir sint på folk som er så trangsynte at de ikke skjønner at kjærlighet er noe alle trenger og har rett til å oppleve. Jeg blir sint på folk som tror de er så fortreffelige, bare fordi de tror på en Gud. Jeg blir sint på Guden, som ikke klarer å formidle til sine tilhengere at de skal elske, i stedet for å hate sine medmennesker.”
Javel, det var Nordströms oppgjør med homohat i religiøse miljøer. Litt slapt. Kunne han ikke bare hoppet ut i det og vært mer spesifikk:
Jeg blir jævlig sint på muslimer som er så innsausa i åndsforlatt intoleranse at de ikke skjønner at kjærlighet er noe alle trenger. Jeg blir fly forbanna på muslimer som tror de er så fortreffelige, bare fordi de tror på Allah. Og jeg er så inni gamperæva drittlei at den jævlige pedoen Muhammed – som dævva for 1390 år siden – skal være retningsgivende for noens holdninger til homofili – føkk Muhammed!
Vel, det var bare et forslag…

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg