MUSLIMER LIKER IKKE…

.. statsminister Støre lenger. Han har alltid vært deres venn og forbundsfelle, men nå er det knute på trå’n. Muslimene synes Støre er veldig ufin, de misliker på det aller sterkeste at statsministeren ber “moderate muslimer” skjerpe seg og ta et oppgjør med holdninger til det som vanligvis benevnes “det skeive miljøet”.
Muslimske ledere både hist og her i Norge vil ikke det. De kjører det hevdvunne blånekteprinsippet, som går ut på å avvise alt de ikke liker å høre, i dette tilfellet at det finnes tindrende klar sammenheng mellom islam og terror.
Mohammad Usman Rana er toneangivende muslim her til lands og mener at Støre er “tonedøv”. Rana er styreleder i Wasila – Tankesmie for norsk islam.

Artig det der med smie. Jeg har selv en smie. Den har stått der den står i flere hundre år. Morfar brukte den sist. Av og til går jeg inn der og setter meg på en gammel stol og forestiller meg hvordan han banket rødglødende jern, formet det til verktøy, eller andre nyttige saker og ting.
Smia er laftet, uten isolasjon av noe slag. Tømmeret er mørkt av elde. Dagslyset er utenfor, men gamle smier er luftige. Lys kommer inn både her og der. I taket et kvadratisk hull, hvorigjennom røyken slapp ut og solstråler kom inn.
Man hører lyder utenfra, fuglene synger og man kan tydelig høre glade stemmer fra tunet, femti meter bortenfor. Det går altså an å sitte i en gammel laftesmie og tenke en tanke, eller flere… og samtidig få et inntrykk av det som er utenfor.
Jeg er nysgjerrig på Wasila – Tankesmie for islam … for jeg tenker jo mitt; sjelden man hører om muslimske tenkere.
Begrepet tenkning er jo assosiert med noe fint og friskt og fritt. Man bruker huet og forsøker kanskje å formulere en antagelse, eller gjøre en problemstilling klarere. Tenkning er bra, på det beste vakkert. Undertiden er den også helt avgjørende og kan utgjøre en positiv differanse for en hel haug mennesker over lang tid.
Jeg taster meg inn på Wasila-tankesmien, for å finne ut hva muslimer tenker. Jeg må nesten le, her er ikke mange nye og friske tanker. Ikke ansats til originalitet … og foruten Rana selv, er tankesmiens styre besatt av to kvinner –  grundig inntullet i hijab.
Ikke annet å vente når grunnlaget for tenkning er en pedofil profet som dævva for 1390 år siden… hvilket jo også kommer nokså klart til uttrykk i Wasilas mål: Være premissleverandør for et tradisjonalistisk muslimsk verdisyn.
Det lover ikke godt for fremtiden, mange tradisjonelle muslimer vil jo gjerne skjære hodet av vantro og kaste homofile ut i løse luften – fra høye bygninger…

7 kommentarer
      1. Du mer enn antyder at du er kjerring. Jeg er ikke det. Jeg kjenner ingen kjerringer og vet ikke hvordan de er sammenskrudd oventil … herav følger at jeg ikke har anelse om hvordan kjerringer tenker, men tekst er tekst og angjeldende tekst er ganske klar. Jeg skrev ikke at muslimer ikke tenker, jeg skrev bare at de tenker sitt.. og for å gjøre de enda tydeligere: De tenker sitt, og det foregår bak massiv og inntrykkstett isolasjon av heidundrende intoleranse… 🙂

        1. Hvis du leser bloggen min, Kjerringtanker, finner du ut hvordan kjerringer tenker. Eller hvordan jeg tenker da. Kjerringer tenker antakelig like mange forskjellige tanker som alle andre mennesker.
          Men dette innlegget handler vel om dine tanker, ikke mine?
          (Det kan jo ikke handle om muslimers tanker, i og med at du hevder at muslimer ikke kan være tenkere)

          Hva med din egen heildundrende intoleranse?

    1. Godt påpekt, Dølo. Islam oppfordrer som kjent ikke til hverken nytenking eller nytolking av ideologien. Det er jo ett av kravene i totalitær tankegang (pun may be intended). Hva skulle det blitt med både kommunismeog nazisme om det hadde vært tillatt med nytenking i tid og utide. Denne Wasila-gjengen er tydeligvis ikke så fornøyde med at Støre har kommet på “nye” tanker. Etter at han viste så lovende takter når han var på turne for å be om unnskyldning for faksimilen av Muhammed-karikaturene og like godt kastet ytringsfrihet og en viss redaktør under bussen i samme rennet. Ellers er nok Støres variant av nytenking bare av midlertidig art antar jeg. Tilskrives blind høne kan finne korn eller noe slikt. Etter litt kjeft fra muslimene kommer han nok på gamle tanker igjen. I dag er det på mine trakter det vi i gamledager, før klimakrisen, kalte godt vær og ferien går mot hell. Jeg satte meg derfor ned med en kald og tenkte litt jeg også. Min samboer kom forbi og lurte på hva jeg drev med. “Ingenting”, sa jeg. Grunnen til at jeg slett ikke sa “Jeg tenker”, er at da hadde hun spurt om hva jeg tenkte på. Som igjen ville ha medført at jeg måtte forklare at menn er dype tenkere om mange forskjellige tema. Og det kan jeg akkurat som andre tankesmeder ikke si høyt for da blir det bare en flere spørsmål. Da heller gjøre som arabere og ta en liten taqqiya. Forøvrig også stadig brukt av politikere. Men det jeg satt og tenkte på var det gamle spørsmålet om det å føde barn er mer smertefullt enn å få et spark i nøttene. Kvinner (eller kjerringer om man vil – jeg kommer opprinnelig fra Østfold og har nådd en viss alder og kan derfor bruke begrepet uten at det er ment nedsettende, men tvert imot et verdipositivt synonym) har antagelig i alle tider hevdet at det å føde involverer mer smerte enn å bli utsatt for et godt, gammeldags ballespark. Men hvordan kan kvinner egentlig vite det? Vel, etter enda et par duggfriske og ikke så rent lite heftig deduktiv tenking godt opp mot grensen for hva jeg er kapabel til, fant jeg et plausibelt svar på gåten: Selv om jeg ikke kan vite det fysisk er et spark i nøttene selvsagt mye mer vondt enn å føde. Uten tvil. Årsaken til det er at en stund etter å ha født et barn vil mang en kvinne ofte si “Det kunne vært koselig med et barn til.” Men du hører aldri en mann si “Nå kunne det passe med et nytt spark i ballene”. God tur til småbruket, Dølo.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg