NOEN SNAKKET SAMMEN

Shabana Rehman skal begraves på statens bekostning. Det er godt. Hun var mye, deriblant kompromissløs forkjemper for det kjæreste vi har i dette landet – ytringsfriheten. Bra dame.
I Arbeiderpartiet er det tradisjon for “å snakke sammen”, og man kan ikke utelukke at kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen grytidlig i går tastet nummeret til statsminister Støre:
– Hei, Jonas .. godt nyttår. Håper du får en fin feiring, men du … hva synes du, bør vi ikke hedre Shabana Rehman, bekoste begravelsen hennes?

– Hvorfor ikke, det er mange der ute som synes det.
– Jeg opplever at det kanskje kan oppfattes litt… ja, det kan skape…
– … skape hva?
– Hun var som hun var, og ikke alle muslimer likte henne. Hun var opptatt av frihet, kvinners og homofiles rettigheter, ytringsfrihet og alt annet som muslimer misliker. Hun var assimilert, en av oss.
– Ehh… men…
– … hvilket år begynner i morgen?
– Ehh… 2023.
– Nettopp. Valgår. 11. september er det kommunestyre- og fylkestingsvalg. Trenger jeg si mer?
– Du kan godt utdype.
– Det er veldig mange muslimer i Norge, flesteparten av dem stemmer på oss. Med de meningsmålingene vi har, har vi ikke råd til å fornærme muslimene. De vil oppfatte en slik begravelse som en alvorlig krenkelse. De vil tolke det som at vi ikke liker islam og muslimer .. som kan utarte, til opptøyer og kanskje et par selvmordsaksjoner på Eidsvolls plass. Mellom oss … muslimer er ikke som oss, mange av dem er helt gærne, ingen vet hva de kan finne på.
– Ehh…
– Vi må tenke fremover, Anette .. vi må holde muslimene blide. Det er stortingsvalg i 2025. Du vil vel bli gjenvalgt?
– Eh, jo..
– Ja, da sier vi det slik. Godt nyttår, Anette. Snakkes mandag.
Støre legger på, men innser raskt slumset tankeløshet. Han kommer i tanker han har tenkt mange ganger før:
Egentlig driter jeg i lokalvalget til høsten, jeg blir sittende som statsminister til 2025, og da gidder jeg uansett ikke mer… jeg vil jo videre .. ut i Europa. Jeg har en sterk CV … faen, jeg kan bli nesten hva det skal være, kanskje endog generalsekretær i FN .. fet villa i Georgetown, tjener og gartner, privatsjåfør og et lite krypinn på Manhattan med utsikt til Central Park… ferdig med drittjobben som partileder og slipper tenke på den kødden Giske, slipper disse enerverende meningsmålingene, slipper maset fra AUF, slipper å drikke kaffe med uinteressante mennesker, slipper å dra på kjedelige bedriftsbesøk med ukledelig plasthjelm på hodet…
Han griper telefonen og finner Trettebergstuens nummer:
– Anette.
– Ja, hei … det er Jonas. Glem det jeg sa i sted, jeg var ikke meg selv. Ja, du ringte jo så tidlig, var så vidt våken, hadde ikke drukket morgenkaffen … vel, uansett, jeg har tenkt litt, og noen ganger er det viktig å gjøre det som er rett og riktig, uansett følger … og dette er selvsagt en slik anledning. Jeg går helhjertet inn for å dekke kostnadene til Shabanas begravelse.
– Så flott .. du er en knupp, Jonas.
– Så så … (diskré, faderlig latter)
– Kan jeg ringe VG og informere?
– Gjør det, Anette.
– Du er super. Godt nyttår, Jonas.
– Godt nyttår, Anette.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg