OPPHETET REPRISE

Repriser er kjedelige, men det er sommer og når en gammel tekst har større aktualitet nå enn noen gang før, er det bare å kline til. Denne teksten er fra vinteren 2019, såvidt redigert og går knirkefritt inn i dagens opphetede strømstøttedebatt:

 

DEN LANGE PAUSEN
Min venn Ralf telefonerte meg i går kveld. Ettersom jeg var tom for både øl og brennevin, løftet jeg mobilen.
– Er det den karen… bra med deg, Ralf?
Han mumlet noen vokaler og konsonanter uten bærekraftig diksjon.
– Hva sier du, sa jeg
– Jeg er litt nedfor.
– Uffda, hva står på? Noe jeg kan gjøre for å muntre deg opp?
– Tror ikke det. Øydis har en pause.
– Pause, men dere har vært lykkelig gift lenger enn jeg kan huske, og dere har to fortryllende barn. Er det så ille? Flyttet fra hverandre?
– Jeg snakker om menopause, den lengste pausen i en kvinnes liv.
– Uffda.
– Tørr både her og der. Hun klager over rifter og sånn.
– Sexnekt?
– Du sa det.
– Plaster … hvis man kan sveise under vann, kan man vel bruke plaster i…
– … fønny.
– Kødda, men får du ikke det ene, kan du få det andre.
– Hææ?
– Jeg har tenkt litt på det der… hva damer i overgangsalderen kan brukes til.
– Ja??
– Dere har jo et hus som er ganske tungfyrt. Høye strømregninger, ikke sant?
– Jo.
– Som du kanskje er kjent med, har jeg en gammel ingeniørutdannelse som ikke er så mye verdt lenger, men det hadde vært gøy å bruke noe av det jeg husker. Jeg var ganske flink i termodynamikk.
– Hææ?
– Bare hør etter. Vi snakker varmeveksling. Prinsippet er enkelt, akkurat slik man utvinner jordvarme.
– Hææ??
– Jeg har et badekar jeg ikke bruker. Vi lager noen hull i det, sveiser inn skruekoblinger og overganger, mekker sammen en innretning som kan utvinne overskuddsvarme fra Øydis. Jeg har en gammel støvsuger på loftet som egner seg for ombygging til varmeveksler.
– Hæææ??
– Jeg regner med at hun har heftige hetetokter.
– Ikke fritt.
– Vel, det er enkelt. Jeg bygger om det gamle badekaret mitt, til et spesialbadekar. Vi kan godt male det rosa, slik at det blir attraktivt for Øydis.
– Hææ??

– La oss si at temperaturen i vannet er 20 grader. Øydis stiger oppi, og etter noen timer er temperaturen økt til 25 grader. Den differansen er gull verdt. En varmeveksler sørger for å nyttiggjøre temperaturforskjellen. Vi kobler hele greia til en dampturbin som igjen driver en generator … som lager strøm. Vi kobler til sikringsskapet. Ny kurs, 16 amp.
– Milde mammon.
– Nettopp. Du kommer til å spare penger.
– Tror du Øydis går med på det?
– Hun er av den sparsommelige typen.
– Du er en klok mann.
– Ikke nok med det. Jeg regner med at Øydis er litt grinete om dagen, damer er gjerne det i sånne pauser.
– Korrekt.
– Der ser du. Hun vil nok helst være alene og sitte i det fine, rosa badekaret og slappe av med en selvutviklingsbok og et duftlys ved siden av seg. Kanskje lytte til panfløytemusikk på lavt volum.
– Ja??
– Skjønner du ingenting? Du får veldig god tid til å gjøre det du vil, eksempelvis gå på pub og drikke øl med meg.
– Du er gennnial. Hva skulle jeg gjort uten deg?
– Si det…

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg