OPTIMIST.SUPER

For noen år siden skrev jeg en tekst med sikte på å avbøte sommerlig ensomhet. Den kastet ikke mye av seg, sant å si ingenting, men jeg prøver igjen. Teksten er mildt og nennsomt redigert:

Det er snart sommer, og da pleier jeg oppholde meg ganske mye på en liten plett beliggende miom ufser og fjødd i Vest-Telemark, men livets fortærende tilfeldigheter har klynget seg så infamt sammen at jeg tid om annen føler ensomhet.

Det er langt til nærmeste hjerteslag i denne egnen. Riktignok er her taksvaler som flyr omkring i luften, rådyr som krysser bygdeveien i skumringen, huggormer som hygger seg i morgensolen, harepuser som hopper hist og her i skogkanten, sommerfugler hvis neste sekunds manøver er uforutsigelig, lubne og summende humler som slurper nektar fra morra til kveld, surrende fluer i vinduet, maur som sleper og drar på gamle furunåler, edderkopper i kjellertrappa … men ingen dame i passende alder og lett linkjole, som nynnende på en god, gammel melodi liker å tilvirke gode middager og søte, velsmakende desserter.
Jeg liker kvinner med flere strenger på sin lyre. Hun må pakke to kofferter. Den ene må inneholde tekstiler egnet til utebruk og manuelt arbeid. Hun må etter ti minutters opplæring kunne manøvrere både traktor og motorsag.
Den andre kofferten: To kjoler med raus utringning, to par sko hvorav ett med høye hæler, raft undertøy inkludert stay ups, sminkepung inneholdende grunnutrustning hvori rød leppestift.
Hun må ha gode allmennkunnskaper og bør kunne konversere på et godt nivå. Hun må bli meeeget imponert når jeg drivende full henimot midnatt med raffrøff røst avgir en skarpsindig samfunnsanalyse, eller deklamerer et dikt av Arnulf Øverland, eller Nils Ferlin.
Til frokost liker jeg glimt i øyet, bredt smil og nybakte scones med jordbærsyltetøy på og et glass portvin. Dernest liv og latter og løyer utover dagen og natten attpå.
Hun må ha gode sosiale ferdigheter, slik at hun forstår når jeg trenger en kåbbaistrekk på divanen, er stille mens jeg sover og henter øl og fenalår til meg når jeg våkner.
Jeg har ingen strenge preferanser hva utseende gjelder, men jeg er svak for blondiner med sterke legger og svett hals, som ikke bruker deodorant, nesespray, stringtruse og strømpebukse.
Kontaktannonse, dette? Seffeleff. Neida, bare kødda… joda, kødda ikke…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg