RADIOTI

Jeg vil nødig ha på meg at jeg er hyppig P2-lytter, men livet er en forunderlig dings som tidvis plasserer en innenfor lytteavstanden til en radio kanalvalgt av andre, eksempelvis i går: Etikketaten.
Snakkeprogram, denne gangen omhandlende konfirmasjon og mye dertil. Jeg var ikke så interessert, men oppsøkte ikke radioapparatet og skrudde det av. Det var jo ikke mitt.

Programmet ble bare værende, akkurat som stolene i stua, en død flue i vinduskarmen og annet løsøre, ledet av Kjersti Anderdal Bakken. En av gjestene: Norskpakistaner Wasim Zahid – lege, foredragsholder og forfatter.
Henimot ulaseggjørlig å snakke om konfirmasjon uten å sneie innom tro og religion. Synd å si at jeg ikke spisset ørene da Zahid ble spurt om sitt forhold til religion.
Ikke troende muslim, men føler seg veldig hjemme i det muslimske felleskapet. Programlederen: “Men har du tatt med deg noe fra den muslimske kulturen inn i livet ditt i dag, noen verdier?”
Jeg var spent på svaret og tenkte at nå kommer et aller annet absolutt absurd, noe som bare muslimer kan få seg til å si … og jeg fikk rett:
“Muslimske verdier er de samme som de kristne verdier som er de samme som humanistiske verdier og de går på å …” og nå var jeg enda mer spent:
” … være snille mot hverandre, respektere hverandre, høflighet og ærlighet, lojalitet og god fellesskapsverdier” … og jeg mintes den overhåndtagende påskevolden i Sverige, utløst av muslimers særpregede affinitet til vold og drap.
Vel, man kan ikke forvente så mye – hverken av troende muslimer, eller kulturmuslimer. Kan ikke forvente så mye av programledere i NRK, heller. Bakken stusset ikke sekund ved Zahids svar. Ingen innvendinger.
Hun spurte ikke om hvorfor muslimer generelt er så glade i å drepe hverandre og andre … og hvorfor måtte den franske skolelæreren Samuel Paty høsten 2020 miste hodet sitt på åpen gåte i Frankrike? Hvorfor vil muslimer kverke de som ikke tror på Muhammed?
Hun spurte ikke om muslimers absolutt intoleranse og tilsynelatende uvitenhet om ytringsfrihet i Norge, sist eksemplifisert ved AP-politiker Rashid Nawaz, som mener at brenning av Koranen er hatkriminalitet og således straffbart.
Nei, nå gidder jeg ikke skrive mer om islam og ignorante muslimer. Barometeret mitt viser 767 mmHg og jeg har mose i hagen…

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg