RALF VIL BLI RASIST

Min aller beste venn Ralf ringte i går kveld. Ettersom jeg ikke hadde mer øl i kjøleskapet, løftet jeg telefonen.
– Hei, Ralf..hyggelig. Bra med deg?
– Strålende, har akkurat fått en knakende god idé.
– Jeg er lutter øre.
– Hør her. Jeg har et sitat som jeg vil lese opp for deg.
– Som sagt… lutter øre.
Ralf hadde notert sitatet og leste. Det var slik:
Det som på en måte er blitt veldig tydelig, er at for å oppnå makt i Norge i dag, så må du enten være rasist, eller du må akseptere rasistisk retorikk på et eller annet vis.
– Hæææ.. hvem har sagt det?


– Pia Maria Roll, norsk scenekunster og politisk aktivist. Hun sa det på Debatten nå nettopp, programmet til Fredrik Solvang.
– Det er lenge siden jeg pælma ut TVen, Ralf.
– Ja, det er sant… men hun har tilvirket litt baluba med sin forestilling Ways of seeing på Black Box Teater i Oslo. Stykket handler om angivelig rasistiske nettverk og justisminister Tor Mikkel Wara og NATO-sjef Jens Stoltenberg skal visst være sentrale aktører… skikkelige fælinger.
– Gudbedre… jaja, har såvidt hørt om det der, men den ideen din?
– Ingen hjemme hos Roll, men maktanalysen hennes er jo artig, og meget original. Den kan forkortes til RUM.
– Som står for?
– Rasisme utleder makt.
– Du tror ikke på dette?
– Nei, men tenk om det er noe i det, og jeg har ikke så mye makt at det gjør no’. Hvorfor ikke bare teste maktanalysen hennes i det virkelige liv. Så får vi se hva som skjer.
– Synes ikke du skal det, Ralf.
– Jeg er jo lærer, og lærere har ikke mye makt. På skolen min jobber det flest damer, og ingen av dem tør heve stemmen no’ særlig.
– Men rektor, han har vel makt og bruker den vel?
– Rektor er dame. Hun sitter mest på kontoret sitt og vil vite så lite som mulig om hva som foregår i klasserommene og i skolegården.
– Ååå.. hvem er det som har makt på skolen deres da?
– Følger du ikke med? Elevene, selvsagt. Det er de som bestemmer, og hvis de ikke får det som de vil, blir det lurveleven. De kaller lærerne “fitter” og “horer” og truer med grov vold. Mange av mine kolleger er gla’ hver dag de kan gå hjem uten utslåtte tenner og blåveis.
– Du aller sletteste tid.


– Nettopp. Men hvis jeg blir rasist, kan jeg sikkert ordne opp og bli ny rektor på skolen.
– Men hvordan skal du bli rasist, da? Det er jo ikke gjort i fei. Det finnes vel ikke noe kveldskurs for folk som vil bli rasister.
– Jeg har sjekket, og du har rett.. ingen kurs. Jeg må satse på selvstudier. Dessuten kjenner jeg en som kjenner en som er kompis av fetter’n til han som er gift med søster’n til Jens Stoltenberg.
– Du vil snakke med Stoltenberg.. få tips?
– Ifølge Pia Maria Roll er jo Stoltenberg rasist, og det er nok derfor han er sjef for hele NATO…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg