SANNHET OG SÅNN…

Undertiden undres jeg på hva som er sant og usant. Hvis jeg ikke greier å finne ut av det, pleier jeg oppsøke de som tradisjonelt er ansett som høyaktede forvaltere av sannheten: Barn, fulle folk og pensjonerte professorer.
Barn sier det jo som det er, det vet alle. Fylliker gjør også det, bare litt langsommere og kanskje med litt dårlig diksjon. Pensjonerte professorer kan endelig si sin hjertens mening, uten tanke på utfrysning og sanksjoner initiert av fakultets- og instituttledere.
Jeg har en hypotese som virker sann. Den er basert på tilgjengelig informasjon, magasinert kunnskap og en rimelighetsvurdering:  Er muslimer dumme?
Jeg gikk ut på gaten der jeg bor, lente meg opp mot en telefonstolpe og ventet. Etter cirka fem minutter kom en gutt tassende med en kjelke på slep. Jeg anslo alderen hans til ti år, eller litt yngre. Jeg stoppet ham og spurte:
– Kan jeg stille deg et spørsmål, gutten min?

Gutten så opp på meg, snufset opp i nesa en litt ukledelig snørrklump og sa:
– Eehh… ja.
– Synes du muslimer er dumme?
– Hæææ…
Jeg tok tre twistbiter opp fra jakkelomma og sa at han skulle få sjokoladebitene hvis han svarte ordentlig. Jeg gjentok spørsmålet.
– Hæææ….
– Du er ikke redd for at muslimene skal drepe deg, for du tror sikkert ikke på Muhammed og sånn og har blå øyne og blondt hår?
– Eehhh…
– .. og drepe moren og faren din fordi de er vantro.
– Ehhh… hæææ?
– For er det ikke sånn at muslimer liker å drepe oss som er hvite og feirer jul, spiser ribbe og gir masse fine gaver til barna…
– Ehhh..
– Synes du muslimer er dumme?
– Ja.
– Takk, sa jeg og ga ham twistbitene. Han tasset videre. Litt fortere nå.
Men seriøse meningsmålinger baserer seg ikke på et så lite utvalg. Jeg spaserte litt rundt i nabolaget på jakt etter en full dame, eller mann. Jeg fant ingen, dro hjem og drakk et par stive drammer på styrten og spurte meg selv det samme spørsmålet. Jeg  svarte et ganske klart ja.
Men jeg ville kvalitetssikre undersøkelsen litt. Da jeg tørket opp noenlunde, ringte jeg en gammel venn, sosiolog og professor emeritus. Han tok telefonen  på andre klemt. Jeg forsto av stemmen hans at han var litt brisen. Jeg ble oppglødd. En halvfull emeritus. Jeg kunne altså regne med høy sannhetsgehalt.


– Jeg hører litt dårlig, min venn. Kan du gjenta spørsmålet?
– Er muslimer dumme?
– Hmm.. artig spørsmål. Du spør som et barn. Spørsmålet ditt er ikke dumt, men det er litt upresist. La oss bytte ut termen dumme med rasjonelle. Går du med på det?
– Det er du som er professor.
– Kanskje vi skal endre enda litt til. Skal vi si at du stiller spørsmålet: Er det rasjonelt å være muslim?
– Som sagt, du er proffen.
– Det er vanlig oppfatning blant sånne som jeg at forut for et rasjonelt valg foreligger et mål eller et ønske. Man anvender all mulig relevant kunnskap, vurderer mulighetsrommet og utleder et fornuftig valg – som gagner en selv, og/eller andre.
– Så flott.
– Ikke lett å tenke seg at en muslim i Saudi-Arabia, eller Pakistan har gått gjennom denne prosessen og bestemt seg for å være muslim. Vestlig teori om rasjonelle valg har ingen gyldighet i islam. Det er vanskelig for vestlige mennesker å tenke seg noe mer irrasjonelt enn islam. Saken er er jo at man blir født inn i en muslimsk familie, og man er muslim i samme øyeblikk man forlater fødselskanalen, eller musa som du sikkert sier.
– Det hender.
– Tenkte meg det, men det betyr ikke at muslimer bare er irrasjonelle. I et muslimsk land er det svært rasjonelt å være troende muslim, eller late som, ellers kan man lett miste hodet på offentlig plass. Koranen er jo ganske klar der. Altså velger man i henhold til normer, ikke rasjonalitet. En norm kan eksempelvis være sharia, og at homoseksuelle jages, fengsles og til slutt avlives. Det er rasjonelt gjøre det beste ut av situasjonen, og da arrangerer man ikke homotog i  Islamabads gater.
– Men her i Norge har vi Norges lover som regulerer adferd, og vi har god tilgang på informasjon om hvordan verden som helhet er skrudd sammen. Her i Norge kan vel muslimer slutte å være muslimer, og de som blir født av kvinner med opprinnelse fra den pakistansk landbygda, trenger ikke bli muslimer.
– En meget god tanke, som politikerne våre har tenkt i mange år. De har tenkt at det “går seg til”, at muslimer vil annamme våre verdier, så og si bli norske, spise farikål i oktober og ribbe til jul, gå skitur til Kikut, slippe jentene sine fri og la dem delta i aktiviteter sammen med etnisk norske ungdom, slutte med sosial kontroll og tvangsgifte.. slike ting. Å tro på dette er uhyre naivt og like rasjonelt som å tro på Julenissen.
– Så ille?
– Verre. Konsekvensene av å tro på julenissen er harmløse, bare moro, og de fleste oppgir juelenissetroen i god til før puberteten. Men å tro at islam lar seg legge i rør helt uten videre, er fryktelig naivt, også farlig.. og det skyldes jo naturligvis at nordmenn er grunnleggende humanistiske og tillegger folk flest rasjonalitet og de beste intensjoner. Norske politikere og andre beslutningstagere har stort sett rett i det, men ikke når det kommer til islam, fordi islam i sin reneste form er absolutt inkompatibel med det noen kaller den norske samfunnsmodellen. Koranen er en av de mest usammenhengende tekstene i verdenshistorien,  islam er grunnleggende irrasjonell og muslimer tror jo på islam. Marx sa at religion er opium for folket. Blind høne finner også  korn,  og han var kanskje inne på noe. I så fall er islam blåsyre.
– Jeg pleier be til Gud rett før jeg forsøker å  starte bilen.
– Det er bare fordi du sliter med å bli kvitt barnetroen. Pakistanske drosjesjåfører sier Insha’Allah når de vrir om tenningsnøkkelen. De tror Allah – trass i defekt tenningsanlegg – kan starte motoren.
– Ja, er det ikke rart..
– Men det også mulig å tenke rasjonelt i irrasjonell tilstand. Ubaydullah Hussein jobbet iherdig for å sende sine “brødre” til Syria for slåss for IS. En av dem ble drept. Men Hussein vil ikke dra til Syria. Ikke rart. Han ville jo ikke dø. Han har forklart kampvegringen med at han har en avtale med Allah om å bli i Norge. Man bryter ikke en deal med Allah. Det gjør man ikke.
– Litt av en luring.
– Man kan snu litt på det, hvem er egentlig mest irrasjonell? Jeg skal svare for deg. Det er oss nordmenn, som håper og tror i stedet for å søke fakta. Det er i bunn og grunn derfor Norge ikke er bedre på integrering, og det er kanskje sterkt medvirkende til at innvandrergjenger i Oslo reker omkring og stikker med kniver og skyter med håndvåpen.
-Huffeluff.
-Jeg har en kollega, en iraner bosatt i Teheran, han fortviler over vestlig naivitet og godtroenhet. Dypest sett snakker vi om en kollisjon mellom noenlunde opplyst vestlighet og en primitiv ørkenreligion som ikke har endret seg nevneverdig siden Muhammed døde i 632.
– Saft suse
– Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt.. er muslimer dumme? La oss si at du holder en oppspent og ladd revolver mot hodet mitt og tvinger meg til å svare ja, eller nei på det spørsmålet, da vil jeg – uten å definere begrepet dumhet nærmere – resonnere slik at jeg velger alternativet jeg tror er nærmest sannheten…
– Hva svarer du da, professor?
– Ja.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg