SJAKK MATT

Jeg har en venn som bor ikke langt fra meg. Høyt utdannet mann og på alle måter godt orientert om mangt og meget, men han har en lei skavank, han surrer litt med datoer. Det kan høres helt uproblematisk ut, endog litt sjarmerende, men det er ikke tale om hvilke som helst datoer: 9. april og 8. mai.

La oss kalle ham Kjartan. Han bor alene, ettersom han røk klar med hustruen sin for noen somre siden. Ungene har forlengst flyttet ut, og han er ikke så opptatt av å ha mange venner. Altså: Ingen som kan gripe korrigerende inn og avverge besværlige tildragelser.
I sted kjørte jeg forbi huset hans. Jeg bråstanset og rygget tilbake. Hadde jeg sett feil? Nei, fra min venns veranda vaiet det vakre flagget vårt i rødt, hvitt og blått – godt synlige for alle naboer og forbirekende.
Jeg tok meg raskt opp til huset og ringte på. Ingen reaksjon. Jeg dyttet ringeklokka en gang til. Døren åpnet seg omsider:
– Næmen, er det den karen. Hyggelig. Jeg sitter i et vrient sjakkparti med en fyr fra Tblisi. Jeg er hvit, men han er en slu og durkdreven type. Vi har spilt siden halv ni i dag. Det ser ikke bra ut. Det skal holde hardt å oppnå remis.
– Det er 9. april i dag og flagget ditt vaier i vinden
– Ja, er det ikke fint. Det er nystrøket, må jo feire at vi ble kvitt disse fæle nazistene. Jeg sender takknemlige i tanker til alle de modige kvinner og menn som kjempet for vår frihet den gangen, og …
– … hør her, det er 9. april. Du må ta ned flagget øyeblikkelig.
Kjartan så på klokka si:
– Det kan stå over tre timer til, ifølge flaggreglene, men kom inn. Kaffe? Jeg har noen fortrinnlige croissanter jeg ikke har rukket å spise…
– Men…
– … og du kan se over stillingen. Jeg kjørte prøyssisk åpning, men det har ikke kastet av seg så mye hittil. Den ene springeren står utsatt til, og du vet at jeg nødig vil miste offiserer i utide, men det kan være en felle. Denne georgieren er litt av type, og jeg prøver å finne ut hva han pønsker på – og komme ovenpå.
– Takk, men…
– Jeg har ikke åpnet prøyssisk siden 25. juni 1998, samme dag som Microsoft lanserte Windows 98. Uklokt, man skal være forsiktig med motspillere en ikke kjenner. Dette er et råskinn, en slags sjakkterrorist.
– Sikkert, men i dag er dagen da Quisling …
– … ja, han ble hentet på Gimle og kjørt rett til Møllergata 19, og godt var det. Grunn til å flagge og feire, jeg vet det, men hva tror du … du har jo spilt litt sjakk, du også. Kan du ikke komme inn og ta en titt. Blind høne kan også finne korn, vet du, sa Kjartan og lo av sitt eget vidd.
Jeg smilte matt og sa:
– En annen gang, min venn. Jeg må nesten se å komme meg hjem, jeg…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg