SLIK MAN REDER, ROR MAN

I går syklet jeg avsted i retning sentrum av byen der jeg bor. Jeg kunne ikke unnlate å legge merke til denne plakaten:


Synd å si at jeg ikke tenkte at dette er et salgsted for en kundegruppe som vil shoppe hasj, marihuana, rohypnol, fleinsopp, amfetamin, LSD og andre stoffer designet for avslapning og rekreasjon i en røff og travel hverdag.
Plakaten antyder livlig handel og vandel og jeg tenkte at her kan man sikkert levere ti gram hasj i bytte mot fem gram marihuana, eller en neve rohypnol mot en knivsodd LSD … og slå av en jovvvial prat om gamle dager og hvor fetladen marokken var sommeren 1978.
Selv har jeg aldri fått noe dreis på narkotikabruk; jeg har røkt tryllerøyk et par ganger, men det er drøyt 40 år siden. Hasj og marihuana va’kke no’ for meg, men det finnes jo andre stoffer, nærmere presisert: Kokain, eller kola, som de sier de som har prøvd.
Etter hva jeg har hørt, bli man i svært godt humør av noen linjer pulver i nesa. Ikke bare i godt lune, men svært oppløftet og man ser lyst på tilværelsen, men jeg har aldri prøvd; det er så vanskelig å få tak i, mye vanskeligere enn brød og melk og sånn.
Derfor ble jeg oppglødd av denne plakaten. Jeg tenkte at dette er bra, endelig litt markedsføring og annonsering i en litt innadvendt bransje. Nytenkning om alternative kundesegmenter. Prisverdig entreprenørskap.
Ingen selger, ingen salgsdisk. Jeg tenkte at jeg kunne dra tilbake senere på dagen og handle litt. Brukerutstyr har jeg allerede … dasslokk, bankkort og en gammel tikroneseddel.
Men så kom jeg til å stusse over ordet dop, videre tenkte jeg mitt om idretten i denne byen, som er full av konkurranseutsatte idrettsutøvere som sikkert står i kø for å kjøpe prestasjonsfremmende medikamenter med sikte på fylkesmesterskapet i nattorientering, kretsmesterskapet i bowling, eller kommunemesterskapet i kappgang med og uten gåstaver.
Videre kunne jeg ikke annet enn legge sammen to og to; dette salgstedet ligger like ved elven som renner gjennom byen, hvori ivrige roere ror fra morra til kveld for å bli best mulig, men ingen blir best uten dop, det vet alle – især idrettsutøvere.
På plakaten er ikke oppført åpningstider, men det var jo uansett søndag og noen holder hviledagen hellig, men til helgen er det bymesterskap i trippelsculler med mange styrmenn…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg