SNÅSAMANNEN KLINER TIL, ELLER…

Av små barn, fylliker og pensjonerte professorer skal man høre sannheten. Felles for disse tre gruppene er at de ikke risikerer så mye ved å si akkurat det de mener … i tillegg kommer Joralf Gjerstad, alias Snåsmannen, som ikke bare er pensjonist, men drar seg mot 100 og først sier det han egentlig mener, til Verdens Gang. Eller, gjør han det?
“Nå er jeg snart 95 år, og jeg har bestemt meg for å fortelle det jeg mener er riktig, og det som folk må leve etter. Og da er det kristendommen jeg først og fremst tenker på. Det norske folk kommer til å være en helt annen type om noen år, da er det ingen som tør å gjemme seg, da vil de tro på kristendommen. Den kommer til å bli sterkere og sterkere.”
Han begrunner ikke sin spådom, men fortsetter med denne ikke så klargjørende utredingen:
“Nå er vi som hjulet på en gammel bil. Og det har stoppet! Det er blitt for mye rust. Det er blitt altfor mye tull med oss. Vi stoppet, og der står vi. Det er tankene som fører oss videre. Vi må forstå at vi ikke til enhver tid kan forlange at det skal blir mer og mer og bedre og bedre. Da er det snart ingenting.”


Ganske dulgt og dunkelt, dette. Hva faen er det Snåsamannen egentlig sier? Han er synsk og tror kanskje alle andre også er det og således skjønner nøyaktig hva han mener.
Vel, jeg er ikke særlig synsk og må nøye meg med å tolke så godt jeg kan. Jeg utarbeidet et par dusin tolkninger, hvorav én skilte seg ut. Kanskje Gjerstad egentlig mente å si dette:
Islam er en helt fryktelig religion som er i ferd med å ødelegge samfunnet vårt, kirken vår og den kristne kulturarv. Jeg håper nordmenn etterhvert oppdager den helt åpenbare forskjellen mellom kristendom og islam og at de velger det gode fremfor det onde… og at folk flest erkjenner at det ikke er så bra å skjære småpikers kjønnsorganer i fillebiter og kverke alle som ikke tror så veldig mye på Muhammed…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg