SVUNNE DAGER

Noen hist og her mener at Pride bør være forbeholdt voksne og begrunner det med at små barn ikke trenger å bli konfrontert med seksualitet.
Da jeg var liten gutt, spurte ikke lærerne mine om jeg var gutt. Heller ingen andre i klassen ble spurt om de var jente, gutt eller noe imellom. Den gangen var det bare to kjønn. Gutter og jenter. Fin tid.
Vi var som Knøttene. Vi holdt på med vårt. De voksne var der, men blandet seg ikke for mye … og de snakket selvsagt ikke om sex.
Da jeg en sommerdag spurte moren min om hvordan det hadde seg at jeg kom til verden, svarte hun:

– Hææ?
– En vinternatt satte den seg på pipa der vi bodde. I nebbet hadde den et blått silkebånd festet til en liten kurv, der du lå. Så heiste storken deg ned gjennom pipa, og vi sto ved peisen nede i stua og tok imot deg.
– Ååå??
– Du hadde fått litt sot på kinnene, som jeg vasket av. Også feiret pappa og jeg at du kom til oss. Vi feiret hele natta, tror jeg.
– Åja… javel, mamma … men nå må jeg gå. Vi skal leke kåbbai og indianer, skjønner du.
På den tiden var unger ute det meste av tiden. Vi gutta holdt oss mest for oss selv, men tidvis støtte vi på jentene. En av dem var Birgit, hun var litt eldre enn oss. En dag spurte Birgit:
– Du veit åssen du ble til, Torjus?
– Klabbert. Storken heiste meg ned gjennom pipa.
Birgit lo så hun ristet i sin rutete bomullskjole og sa:
– Herregud, du er dum.. veit du at ikke at mora og faren din pulte deg fram?
– Hæææ??
Birgit lo rått og forklarte. Det hun sa var så grisete og ekkelt at jeg nektet å tro et eneste ord.
Jeg grein, ble fly forbanna og anklaget Birgit for løgn og dikt. Da lo Birgit enda høyere.
En tvil var sådd. Jeg dro hjem til mamma og fortalte henne i korte riss det Birgit hadde sagt. Hun smilte og sa:
– Hva vet Birgit om fugler?
– Hææ?
– Storken er jo en fugl. Hva vet Birgit om storker?
– Ehh..
– Ikke så mye, tror jeg… men nå er det middag snart. Stekt pir og kald rabarbrasuppe til dessert. Sulten?
Slik gikk det til at jeg trodde på storken enda en tid, og det var jeg fornøyd med.
Annerledes i dag. Stakkars barn. Nå blir de fortalt at ikke bare mann og dame holder på med hverandre, men at menn holder på med menn og damer med damer … og har man først sagt a, må man jo si b og c.
Det med dame og dame er én ting, men mann og mann .. vel, menns anatomi er jo slik innrettet at den .. å, faen .. der ringte telefonen, gitt. Vel vel, får ta det en annen gang…

6 kommentarer
    1. Det var en fin tid den gang jeg hoppet strikk, tau, paradis, og ble kalt for hoppetussa. Den gang visste alle hva en kvinne var, men i dag vites det ikke.
      Ja, det var enklere før. Gutt-jente, mann-kvinne.
      Kan for øvrig anbefale filmen “What is a woman?”
      🙂

      1. Linda, ærlig talt .. hva slags spørsmål er det? Du vet at jeg ikke kan svare. Det er som å plukke fra hverandre et flygel med tanke på å finne en sonate av Beethoven..

        1. Sååå vanskelig er det vel ikke, Dølo.
          Jeg tipper du har truffet blink hver gang.
          Utelukker ikke at det er vanskelig, men dog ikke som å demontere et flygel for å finne en sonate av Beethoven.

          Linda XX 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg