TÅKEFYRSTEN

Kronprinsesse Mette-Marit er glad i landet vårt. Hun liker det norske. Hun sier det uten å være flau. Derfor slo hun seg sammen med forlagsredaktør Geir Gulliksen – om et bokprosjekt. Tolv utvalgte norske forfattere ble invitert til å skrive en tekst utledet av spørsmålet:
Hva vil det si å være norsk i dag?
En helt grei stiloppgave. Noen vil sikkert innvende og si at i mørke skygger bakenfor oppgaveteksten foreligger en konspirasjon av en slags blond nasjonalromantisk blod- og bunadsideologi med grelle likhetstrekk med Nasjonal Samlings nazikjør på -30 og -40-tallet.
Men ingen vil kalle kronprinsessen nazirasist, selv om noen sikkert har god lyst. Andre vil mene at oppgaveteksten er helt ålreit, til og med interessant; for hvem gidder skrive om hva det vil si å være belgisk. Belgia er jo ikke noe land, bare et avgrenset geografisk område hvori flanderne i nord og vallonere i sør ikke tåler trynet på hverandre. Jeg synes jeg ser Dag Solstad – en av de andre inviterte forfatterne – klø issen til blods og ytterligere håravfall i forsøk på å taste ned noe substansielt om Belgia
En av de inviterte forfatterne syntes skriveoppgaven var svært problematisk og overhåndtagende provoserende, Marco D. Vitanza:
“Ja, jeg synes det er problematisk å skulle diskutere det norske i 2019, i alle fall i denne konteksten.”
“Det vil alltid være en skyggeside når man snakker om å definere det norske.”
“Det kan leses som et narsissistisk prosjekt. Det er ikke tekstene eller Mette-Marit det er noe galt med, det er hennes jobb. Men det er noe i prosjektets natur som jeg har problemer med. Jeg mener Norge som nasjon er veldig selvopptatt, og skulle heller hevet blikket. Heldigvis gjør mange av forfatterne det.”


Ikke gjort i en fei å fastslå det nøyaktige meningsinnholdet i disse ytringene, men det kan tenkes at han synes nordmenn er skikkelig dumme og mener at kronprinsesse Mette-Marit er blitt en såkalt neonarsissist.

6 kommentarer
    1. Hei, og god morgen!

      Bra innlegg; har ikke lest denne boken og tror heller ikke at jeg kommer til å gjøre det, men det har vært/er interessant å se hvorledes bokanmeldere, kritikere og synsere har oppfattet Mette Marits prosjekt med ulike øyne.

      Jeg vet ikke om du tegner egne illustrasjoner, men i går var det en heller sørgelig fremstilling av en “litt” syk hund… Min svigersønn er veterinær og jeg sendte innlegget ditt til ham. Han (som resten av oss i denne familien) har muligens litt mye galgenhumor, men han skulle gjerne ha hatt dette bildet. Nå i september har han fødselsdag, og jeg lurer på om det er mulig å kjøpe tegningen og gi den til ham som bursta’gave?

      1. Kjære Hanne… tuller du? Jeg må le… hundetegningen er rablet sammen i løpet av 15 sekunder og har naturligvis ingen verdi. Jeg kan ikke forstå at noen vil ha den, den er således helt gratis:)

        1. Uansett hvor kort tid du rabler sammen tegninger på, så har du hatt ganske mange “blinkskudd” som får en til å le høyt. Lov å være litt fornøyd av egen innsats da, vet du 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg