TANKER I TIDEN

En venn av meg er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet, og i går kveld var han på partimøte i byen der han bor og overhørte denne samtalen mellom to partifeller – damer i høstlig årsklasse:
– Jeg tenker atte jeg skulle ønske at jeg var Martine Aurdal, jeg.
– Ååå, ja.. hun som skriver i Dagbladet?
– Ja, hun er så pen og ung og skriver så innsiktsfullt om høyreekstremistisk terror, muslimhat, islamofobi og sånne fæle ting på en måte.


– Helt enig. Jeg leste det hun skrev i går, og jeg tenker atte det er så fært med alle disse islamofobikerne, det blir visst flere og flere av dem her i landet. Selv er jeg redd for edderkopper, hater dem på en måte, tråkker på dem straks jeg ser en av dem, men disse muslimene gjør da ikke en hatt fortred
– Du mener katt?
– Ehh.. jajo , selvsagt…katt.. ja, men altså.. jeg tenker atte islam er fredens religion. Det har president Barack Obama sagt, til og med president Bush sa det.
– Nettopp. Men hva tenker du om han som skjøt og drepte tre mennesker på en trikk i Utrecht?
– Jeg tenker atte han nok var veldig ute av seg og fryktelig lei seg. Helt sikkert noe i oppveksten. Jeg tenker atte han ble mobbet på skolen, og ingen tok tak i det på en måte. Kanskje sviktet hjemmet, også… kanskje han ikke hadde eget rom der han kunne sitte i ro og konsentrere seg om leksene sine, slik han helt sikkert ville … og jeg tenker atte ingen varslet barnevernet. Også tenker jeg atte den skytingen egentlig ikke var skyting, men et hjerteskjærende rop om hjelp.
– Enig, men det var vel noe… jeg tenker atte han har et rulleblad… var det ikke noe med voldtekt, vold, tyveri, innbrudd og stoffmisbruk på en måte.
– Nja, jeg tenker atte avisene skriver mye rart, men dette må uansett ses i kontekst, tenker jeg. Barnevernet har sviktet, skolen har sviktet, kanskje foreldrene, også… og fotballtreneren, hva vet jeg…
– Ja, kontekst, ja,..det er klart. Glemte det.
– Uansett, jeg tenker atte Martine Aurdal er innmari klok. Jeg tenker atte hun setter skapet på plass, lissom…spesielt når hun skriver om dette med islamofobi og påpeker at 39 prosent av nordmenn mener atte muslimer utgjør en trussel mot norsk kultur.
– Helt enig.. jeg tenker atte hun er så bra. Godt atte vi har noen som kan gjøre så gode samfunnsanalyser på en måte og formulere seg så bra..


– Jeg tenker atte hun er en av de klokeste politiske kommentatorene vi har, hun og Marie Simonsen.
– Ja, de to er skikkelig bra, og de har sikkert mange muslimske venner, kanskje et par dusin hver.
– Det kan du regne med. Jeg tenker atte de kanskje har flere, kanskje hundre. Jeg tenker atte det er derfor de kan skrive så klokt om islam, muslimer og integrering og sånn, lissom. Hvor mange har du, forresten?
– Har hva?
– Muslimske venner?
– Ehhh.. ingen akkurat nå, men jeg jobber med saken, på en måte. Det bor en muslimsk dame i blokka der jeg bor, rett over gangen for meg, faktisk. Jeg har lenge tenkt å ringe på, men det har ikke passet så godt på en måte, det har vært så mye, men jeg tenker atte nå blir det jo varmere i været, og kanskje vi treffes på borettslagets sommerfest, som vi arrangerer hvert år i juni. Da pleier det bli ganske livat på en måte, og jeg tenker atte da kommer hun helt sikkert, for jeg tenker at muslimer er gla’ i en fest. Du da?
– Hva da?
– Muslimske venner?
– Ehhh… nei, jeg har ingen muslimer i nabolaget, men jeg snakker av og til med en ung muslimsk jente som jobber i frukt- og grønnsaksavdelingen på Meny… ja, du vet den butikken ikke langt fra meg, vet du. Jeg husker ikke navnet hennes akkurat nå på en måte, men jeg tenker atte jeg skal spørre henne om det, hvis hun jobber der ennå…

6 kommentarer
    1. Muslimhat er ukens nyord, det skrives om muslimhat overalt nå. Men ennå har ingen spurt hvorfor muslimhat oppstår. Tror folk at nordmenn våkner om morgenen og bestemmer seg for at idag skal de hate muslimer? Nordmenn er verdens fredeligste og mest tolerante folkeslag, vi finner oss i stort sett alt. Det skal mye til for å få en nordmann til å hate. Så man må spørre seg selv, hva er det muslimene gjør som vekker hatet i nordmenn? Nå har vi sittet her i Norge i fred og ro i 70 år. Så kom muslimene og en uke senere var Norge fullt av muslimhat. Hvorfor det? Fordi nordmenn er så grusomme eller fordi muslimer er hjernevaskede super-religiøse ørkenfolk som fortsatt lever i år 500 og ikke har èn eneste ting felles med nordmenn? Selv så tolerer jeg ikke muslimer og jeg kommer aldri til å gjøre det. Jeg tolererer ikke religiøse folk som krever og maser og krever og maser.

      Også har vi dette med islamofobi. Jeg bodde i dette landet i 40 år uten å høre ordet islamofobi èn eneste gang. Det eksisterte ikke. Men nå er det overalt, hele tiden. Og det er ekstremt slitsomt. Får ikke muslimene viljen sin, så er det islamofobi. Gjør du ikke nøyaktig som muslimene vil, så er du en islamofob rasist. Har noen noengang hørt ordet kristenfobi? Vi har gjort narr av religiøse mennesker her i Norge i 50 år nå og det var ingen problemer med det. Men så kom islam til Norge og nå er det ingenting annet enn problemer. Kristne folk kan vi gjøre narr av hele dagen lang og ingen reagerer. Men si ett ord om en muslim og helvete bryter løs, til og med våre politikere stiller seg på muslimenes side og forteller oss at vi er grusomme islamofobe nordmenn. Til det har jeg èn ting å si; til helvete med dere alle sammen. Politikere og muslimer. Det finnes en egen etasje i helvete for folk som dere. Nok er nok og vi nordmenn fikk vel nok for 5-6 år siden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg