TANKER I VÅR TID

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge tenkt å melde seg ut. Han har tenkt enda mer på det siden han overhørte en samtale mellom to partifeller på en partitilstelning  her forleden kveld:
– Fært med den saken i Trondheim tingrett, om hun jenta som ble slått, banka, torturert og drapstrua fra hun var tre-fire år og 15 år framover. Alt dette skjedde i hjemmet hennes.
– Fy faen! Jeg tenker at noen trøndere er bare så jævlig onde. Hva slags mann kan finne på å gjøre sånt mot sitt eget barn? Sikkert en sånn jævlig alkoholisert mannsgris med bart, vinrød skjorte, skinnvest og hvite sokker i svarte mokkasiner som drikker seg drita full og går på alle Rosenborg-kamper og de fleste bortekampene.

– Ååå??
– Ja, og kona hans er tiltalt i samme sak. Aktors påstand er drøyt seks års fengsel tilsammen.
– Åååå??
– Ja, jeg tenker jo at det ikke er så veldig bra, men familien flytta til Norge fra Iran. Der var faren blitt torturert, og det er jo sånn at hvis man selv er blitt banka og slått, blir det ofte til at man banker og slår andre, også. Det er helt naturlig, tenker jeg.
– Ja, det er klart. Åsså kommer de jo fra en annen kultur, med en annen innstilling til barneoppdragelse og sånn.. og det kan være vanskelig å omstille seg til alt det norske på en måte. Det kan jo ta 20 år, tenker jeg. Kanskje mer.
– Det tenker jeg, også. De har jo ikke egentlig gjort noe galt, jeg mener… sånn i forhold til det de kommer fra. Alt det muslimer sier og gjør må ses i kontekst, tenker jeg. Det sier jo også muslimene hele tiden.. og den vet best hvor kjolen ryker, som har den på.
– Ehh… ja, nettopp. Helt enig. Og hva skjedde da de kom til Norge? Jeg tenker at de burde fått et innføringskurs om norske lover og sånn… at det ikke er så bra å slå ungene sine og true med å drepe dem. En holdningskampanje hadde vært noe. Det fungerer alltid, tenker jeg.
– Ja, for da hadde de skjønt at de må la døtrene sine få gå uten hijab og bli kjent med gutter og sånn og kanskje ha dem på overnatting i helgene.
– Ja, nettopp. Det er myndighetene som har sviktet. Det blir ikke gjort nok for å integrere utlendinger på en måte. Det kan vi takke den mørkeblå regjeringen for, som driver med rasisme hver dag hele året – til og med i lunsjpausene, har jeg hørt.
– Jeg tenker på en måte at Sylvi Listhaug må ta det meste av skylden her. Muslimer vil jo mest av alt integrere seg, de tigger og ber om integrering og sånn, og de får lissom ikke lov til det på en måte.
– Jeg skjønner ikke at vi kan ha en regjering med så mange rasister og nazister og sånn. Jeg trodde vi hadde lært av fire års tysk okkupasjon.
– Du kan så si. Nei, jeg vet ikke. Islam er jo det stikk motsatte av nazisme, føler jeg på en måte. Jeg tenker at islam er fredens religion.
– Med så mange rasister blant nordmenn, er det ikke rart at noen muslimer blir skikkelig lei seg og frustrerte og går rundt i byene på kveldstid og får utløp for fortvilelse med vold og knivstikking og sånn… og noen voldtekter. Egentlig er det et sårt  rop om hjelp.
– Det tenker jeg, også.
– Hvordan kommer du deg forresten hjem i kveld?
– Ringer etter taxi.
– Taxi? Når begynte du å kjøre taxi. Du pleier da alltid gå, eller sykle.
– Eehh.. ja, nei.. jeg har litt vondt i det ene beinet. Jeg tenker at det er noe med et korsbånd, eller noe…

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg