TEORI OG PRAKSIS

Ralf, min eneste venn i hele verden, har vært lærer så lenge både han og jeg kan huske. Han jobber i videregående, og alle kollegaene hans er damer i overgangsalderen og vel så det … og noen få nominelle menn med glissen skjeggvekst.
Ralf nærmer seg pensjonsalder og er gørrlei. Dagstadig river han seg i håret av kollegaenes ideer og påfunn. I går kveld ringte han. Jeg løftet telefonen:
– Ralf… er det den karen, hyggelig.
– Like måte. Tenkte å gi deg siste nytt fra skolefronten.
– Jeg er lutter øre.
– Det dreier seg om kjønn. Som du formodentlig vet, er kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen i full sving med å utrede nye kjønn.
– Det har jeg hørt.
– Og nå vil damene på jobben være såkalt proaktive.
– Javel…
– Kjønn er jo i vinden som aldri før, og nå er det blitt slik at man er det kjønnet man føler for.
– Åååå??
– Jepp, flere av damene på jobben lurer på om de er kvinner, det kan jeg godt forstå, mange av dem har ikke et eneste gram østrogen igjen i kroppen … og disse mennene … ja, de er litt av noen tusseladder, en av dem går med strikkevest han har tilvirket selv.
– Jøye meg…
– Jepp, alt flyter. Alle lærerne sier hen til alle elevene, for å være sikre på å ikke bomme på kjønnet og således krenke noen. For en tid tilbake hadde vi wokeveke ..

– .. og i forrige uke hadde vi toleranseveke.
– Hæææ???
– Rektor er medlem av Noregs Mållag, men oversatt er det toleranseuke. Fem dager med hardt trøkk på toleranse.
– Hvordan gikk det?
– Mye ble tolerert, men det utartet litt … nynorsklæreren ble drapstruet mandag og måtte til samtaleterapi, et voldtektsforsøk bak gymsalen tirsdag og et par knivstikk i storefri torsdag, etterfulgt av politiutrykning og ambulansekjøring, på fredag skulket verstingene og det var ganske rolig. Alt i alt gikk det noenlunde bra, de fleste slapp fra det uten alvorlige skader.
– Du slette tid..
– Men det går an å ha det litt gøy, også.
– Jeg lytter.
– Kjønnsidentitetene flyter omkring, som sagt … og man kan være hva man vil, eller føler for.
– Jaa?
– Fredag – siste dag i toleranseveka – gikk jeg inn på lærerværelsets dametoalett. Jeg visste at undervisningsinspektøren var der inne.
– Åååå..
– Hun var i ferd med å kneppe igjen buksa si og etterjustere BHen da jeg braste inn.
– Jeg lytter intenst.
– Hun ble rød i trynet, fly forbanna, gjorde anskrik og ville vite hva faen jeg gjorde på dametoalettet.
– Milde madonna!
– Ikke i det hele tatt. Hun var rasende. Det skummet i munnvikene hennes.
– Uffda…
– Neste time ble avlyst. Elevene på frifot. Ekstraordinært møte på lærerværelset. Jeg måtte stå skolerett. Hatske blikk, harde ord og anklager om seksuell trakassering. Om jeg hadde no’ å si til mitt forsvar?
– Hadde du det?
– Jeg sa at jeg samme dags morgen våknet med følelsen av være dame, og jeg anførte en vane jeg hadde lagt meg til, å sitte mens jeg tisser. Jeg forklarte det med at testosteronnivået trolig hadde sunket til et absolutt minimum og at jeg praktisk talt var kvinne, at jeg helt av meg selv – uten å tenke på det – hadde entret dametoalettet.
– Trodde de på det?
– Nix, rektor har skrevet en rapport og sendt den til kommunen, direktør for utdanning. Det dreier seg visst om seksuell trakassering. Jeg har ikke fått innsyn i dokumentet.
– Forskjell på teori og praksis.
– Absolutt.
– Suspendert?
– Neida, bare litt cancel culture og no-platforming .
– Ååå??
– Kaldfront, ingen vil snakke med meg. Jeg må legge matpausen til et konditori i nærheten. Jeg kjenner innehaveren. Jeg fortalte ham hele historien. Gratis kaffe og halv pris på wienerbrød, til isen tiner på lærerværelset…

4 kommentarer
    1. Hehe! Når føleri og følera leder an, ja… Noen blir ikke arbeidsledig, for å si det sånn. Hehe, smiler igjen, Torjus!

    2. Hehe! Elegant, Dølo. Tips til Ralph hvis han vil forvirre de forvirrede enda mer: Gi alt! Si han også definerer seg som muslim. Han kan da lene seg makelig tilbake og formelig se nedsmeltingen som da foregår på innsiden av hodene. Ikke bare diskriminerer de transpersoner, de er samtidig rasister. At ikke samfunnssystemet islam har noe som helst med rase å gjøre, og at alt og alle kokovenstre er uenig i blir kalt rasister har de nok aldri tenkt. Dette blir sannsynligvis for mye for woke hjerner å prosessere men det må likevel være et herlig skue. Nå er det kjent at politiet på Kongsberg besitter grundig kompetanse på å kunne skille mellom ekte og uekte muslimer når de av uklare grunner vil beskytte muslimer og islam, men de har nok ikke så mye de skal ha sagt. Hvis Ralph nøyer seg med å snu seg mot Mekka noen ganger pr dag, ikke hetser jøder alt for ofte og unngår å true for mye med terror, bomber, steining, voldtekt, ran, kniv, omskjæring eller sex med mindreårige vil han nok få en interessant arbeidshverdag. Å gi disse wokster´ne en verbal skyllebøtte i ny og ne, kreve ytringsforbud i hytt og pine for alt og alle han ikke liker, påkalle rasisme sent og tidlig og ellers klage sin nød over alt mulig er helt innafor. Han må bare passe seg for gris og bruke inngangen for kvinner hvis det finnes. Og som bonus vil sannsynligvis rektor få kraftig refs for både kjønnsdiskriminering og rasisme.

      1. Glitrende innspill, Ghost! Min venn Ralf er litt av en friskus og noe av en skjemtegauk, jeg skal tipse ham om dette med konvertering… ser ikke bort fra at han tenner på ideen… han nærmer seg jo pensjonsalder og er nok innstilt på å ha det litt morsomt før han går av… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg