TIL SOPHIE ELISE

Jeg ville så gjerne ha en mening om Sophie Elise. Nesten alle har jo det. Jeg ville ikke være dårligere, men jeg fikk det ikke til. Måtte bare erkjenne det. Ingen meninger om Sophie Elise Isachsen.

Bedrøvet, molefonken attpå. Følte meg litt utenfor, men jeg tenkte at jeg måtte videre i livet, finne annet å mene noe om, kanskje litt om en av mine største interesser: Bestandsmål av brisling (sprattus sprattus) i Skagerrak og Nordsjøen i et komparativt perspektiv.
Jeg åpnet en boks fra King Oscar, spiste alt og drakk olivenoljen til slutt .. og som kulelyn fór tanker omkring i hodet mitt, rikosjetterte i skallebeinet, kolliderte og fusjonerte i nye tanker. I løpet av bare et sekund, kanskje to, hadde jeg en mening om Sophie Elise. Fiks ferdig, med konklusjon og begrunnelse.
Konklusjon: Jeg liker Sophie Elise.
Begrunnelse: Sophie Elise representerer vestlighet … og er det noe vi i Vesten trenger, er det fortsatt vestlighet … vestlig kultur, vestlige tenkemåter, vestlig kunst, vestlig demokrati, vestlig ytringsfrihet og: Kvinner som ter seg og kler seg vestlig. Det gjør Sophie Elise.
Noen vil kanskje hevde at Sophie Elise er en karikatur av vestlig kvinne, at hun overdriver litt og burde være mindre opptatt av sminke og utseende, fillers og botox og andre utvendigheter. Noen her og andre der mener nok at Sophie Elise representerer verdifall og vestlig dekadanse. Hertil artig å minnes hvem som har snakket mest, høyest og hyppigst om vestlig forfall: Massemorderne Lenin, Stalin og Hitler. Hvem snakker mest om vestlig dekadanse i dag? Vladimir Putin … og muslimer, selvsagt.
Sophie Elise er langt å foretrekke. Hun dreper ikke, begår ikke ran på åpen gate, fyrer ikke av skarpe skudd i Oslo-natten, forsøker ikke – såvidt vites – å forpurre andres ytringsfrihet, hun er forretningskvinne, lever sitt liv i et liberalt demokrati, pynter seg, tar selfies, går på fest og hygger seg.
Jo mer jeg tenker på Sophie Elise, desto mer liker jeg henne.
Jeg har ingen annen innsigelse å anføre enn dialekten hennes. Tenk om hun hadde snakket sognemål, eller enda bedre: Vesttelemål. Det hadde vært no’.
Go’ hælj.

8 kommentarer
    1. Du glemte en i rekken av massemordere, en norsk barnemorder. En kar som blir av og til nevnt av gjengen hos SIAN som også roper høyt og utydelig om vestens forfall. Bare nevner det. Regner med at det rett og slett var en forglemmelse.

      1. Du tenker på Anders Behring Breivik, antar jeg. Han kunne vært med, sammen med Vidkun Quisling. Man kunne også i et sideshow assosiert Pål Steigan, Sigurd Allern og Tron Øgrim, sekten NKP, enkelte i Rødt .. og en hel haug andre underlige eksistenser kloden om, men man vet jo at jo korte tekster leses hyppigere til ende enn lange 🙂

        1. Ja det er synd men sant. Lange kloke dype tekster blir ofte for tungt og langt for mange. Enig med deg at listen med underlige eksistenser har blitt lengre en lang om du skulle tatt med alle. Men i og med at det du skriver om er i den nære nåtid, tenkte jeg tanken at det var relevant og nevne Breivik og SIAN og disse ca 0,3 prosent av verdens 1.7 milliarder muslimer, som roper høyt i fortvilelse om vestlig forfall. Og da har jeg ikke nevnt kommentariet i hos enkelte bloggere og i såkalte ytrehøyrepopulistiske nettsider, eller aviser som noen kaller de. Der nevnte jeg det visst likevel 😉

          1. Hva Breivik angår, tror jeg nesten man må opprette en egen kategori. SIAN benytter seg av grunnlovsfestet ytringsfrihet, herunder islamkritikk… og muslimene, de trenger en opplysningstid 🙂

    2. Ja, det er sant. Hvem er det som skal opplyse dem? Jeg tenker du og jeg. Og alle andre som er ferdig med opplysningstiden for tre/firehundrede år siden. Opplysningstiden var en epoke I Europas Intellektuelle historie der vitenskap, fornuft, frihet, toleranse og remskritt ble nye idealer og autoriteter. Opplysningstenkerne argumenterte blant annet for ytringsfrihet, religionsfrihet, liket for loven og demokrati. Pådriverne var filosofer som Spinoza, Pierre Bayle, John Locke og matematikeren Isac Newton.
      Så til poenget. Enten vi liker det eller ei, så vil flere og flere muslimer vandre blant oss. Ingen av dem er født ond som IS sympatisører og vil drepe alle vantro. Samme som gærningene i Jehovas eller Læstadianerne de vil ikke drepe, de vil bare omvende oss slik at vi også kommer til paradis. Samme greia tenker jeg. Så enda en gang til poenget og et forslag til deg og andre bloggere som har til dels, med varierende styrke, dette voldsomme “hatet” for mennesker som ikke tenker og oppfører seg just presist som vi ønsker de gjorde. Tro meg. disse menneskene (mine naboer) tørster etter å bli positivt opplyst om how to behave i et velfungerende demokrati. Inviter dem inn i stova di til en whiskey on the rocks. Om du kommer til å bli positivt overrasket er bare opp til deg.

        1. Dypvannsbombe er min favoritt. Senker enkelt og greit akevittglasset til bunns i halvliteren. Har bare drukket tre halvlitere og er bare smått beruset, gjelder ikke lenger 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg