TOPPEN AV ISBEGERET

Jeg håper muslimer i Norge aldri integrerer seg, men holder knallhardt på sin religion. Uten rettroende og ikke overhåndtagende muntre muslimer ville Norge vært en stusslig og gørr kjedelig nasjon, kanskje så ille som DDR var i 1972 og deromkring.
Men her i Norge er det liv og røre og fargerikt fellesskap. Muslimene selv er kanskje ikke klar over det, men de bringer og serverer humor på sølvfat med jevne mellomrom… slik som i går, da Thomas Haille var gjest i Dagsnytt 18.
Han er styreleder i Islams Lære og Metode (ILM), som jeg antar er et kunnskaps- og forskningssenter for muslimer som hele døgnet er fanatisk opptatt av analytisk tenkning, metodevalg og utvikling på bred front i alle slags mulige sektorer.
Ettersom Haille er leder i ILM, er han trolig organisasjonens mest analytiske person, og han har sett den 55 sekunders lange og poptonesatte reklamesnutten fra teleselskapet Telia:
VÆR TRYGG, VÆR FRI, VÆR DEG SELV
Den åpner med Mia Landsem iført oransje heldrakt. Hun er “nettroll-fighter” og kverker et Freddy Krueger-lignende tastaturmonster så grundig at det blir til en støvsky. Hun er en rebell og river røde toppluer av catwalkmodeller. Et homofilt par gifter seg i en kirke, noen barn danser, to unge gutter hopper i vannet mens de tar en selfie, et eldre par klemmer hverandre i en hjemmekoselig stue og to animerte, søte småfugler oppholder seg i en vinduskarm… og:
En ung kvinne uten hijab, hun virker lykkelig og gla’. Til venstre i samme bilde en kvinne med hijab som tar en selfie i speilet. Hun gransker seg selv, kanskje er hun betenkt over en kvise hun nettopp har detektert. Bildet av de to kvinnene utgjør cirka 1/55 del av reklamen, som slutter med at Landsem avgir et spark ingen jeg kjenner har lyst til å få i balla.
I går fikk Telia trusler. Det er grunn til å tro at disse ikke kom fra etnisk norske borgere. Telia har selvsagt en hel haug telefoner, en av dem ble brukt til å ringe politiet – som rykket ut til teleselskapets adresse for å passe på de ansatte.
Telias reklame har skapt mye baluba blant muslimer på hurlumheia og omegn. En av dem er altså Thomas Haille, som synes Telias reklame er avskyelig, fordi den gjør så innmari stor forskjell på kvinne med hijab og kvinne uten hijab.
“Jeg tenker at fremstillingen på en måte ikke er lik”, sa han.
Han presiserte videre at hun med hijab fremstilles ufri og ikke særlig lykkelig, mens hun uten hijab virker glad og tilfreds.
Haille mener at Telia-reklamen er et resultat av mange års fæle fordommer mot muslimer.


“Jeg tenker atte… jeg tror egentlig ikke den saken er den utløsende årsaken til at folk har tatt av i sosiale medier og kommentarer under den videoen. Jeg tror denne saken baserer seg på mange års fordommer mot muslimer, stigmatisering mot muslimer”…. “vi ser ulike typer scenarioer hvor muslimer har blitt stigmatisert over en lengre periode, og tror det er toppen av isbegeret.”
Haille mente formodentlig isfjellet. Det bekymrer meg litt. Det virker som om Haille er iferd med å integrere seg no’ inni granskauen og bli like kjedelig som helt vanlige, dølle, etniske nordmenn, slik som langrennsløperen Heidi Weng som for noen år siden, etter å ha tapt for gode svensker i stafett, uttalte til TV2:
“Det er bare å bøye seg i hatten…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg