UNG OG LOVENDE

Leste i den anarkofabelfantastnazirasistfacistoide publikasjonen Resett her om dagen at en 17-åring med opprinnelse i Øst-Afrika var i retten denne uken, tiltalt for trusler rettet mot jevnaldrende, etnisk norske gutter… via Snapchat og andre sosiale medier.
En av de norske gutta fikk valget: Penger, eller juling. Gutten betalte mellom 6.000 og 8.000 kroner, ifølge Resett… og han vurderte trolig dette beløpet i forhold til utgifter og ulemper knyttet til behandling av skader forårsaket av grov vold og transport til og fra sykehus, varige mén og sånne saker.. men prisen var stiv, den var det, men han betalte.


17-åringen med østafrikansk genmasse hadde nok fulgt godt med på skolen og lært seg et og annet om tilbud/etterspørsel og prisfølsomhet; han hadde rimeligere tilbud i sin forretningsportefølje:
En gutt betalte 450 kroner og unngikk slag og spark påtenkt hoderegionen. Det må sies å være ganske rimelig, dyrere enn tran, men god investering i egen helse, vil mange si. En annen gutt betalte 1.500 kroner for å slippe bank, en tredje punget ut 1.540,-.
Tilsammen tjente den 17 år gamle gutten mellom 9.490 og 11.490 kroner. Ikke verst, det… og man kan ikke annet enn beundre hans driftighet. En gründer, som bør ha en fremtid i forsikringsbransjen.
Dette minner meg om meg selv, tidlig på 80-tallet. Jeg var på et diskotek i Kongsberg og fikk øye på en pen jente jeg ved en innskytelse ønsket å bli kjent med. Det ble jeg ikke.
Jeg hadde såvidt presentert meg for den pene piken da jeg uten varsel fikk et knallhardt knyttneveslag midt i trynet. Jeg gikk rett ned, bakhodet dunket i gulvfliser. Et ukledelig kutt mellom nese og overleppe. Blodet rant. Jeg måtte på Kongsberg sykehus og sy noen sting.
Tenk om den kødden som slo – som kanskje var kjæresten til angjeldende pike – hadde gitt meg dette tilbudet: Glem den dama og kjøp en halvliter til meg, eller jeg banker deg slik at du må på sykehuset og sy mange sting.
Jeg hadde kjøpt halvliter’n, glemt den dama og prøvd meg på en annen…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg